recenze - LEGENDY ZÁPADU

22.03.2020

Divoký západ, to jsou kovbojové, dostavníky, salóny a hlavně nabité Smith & Wessony. Asi každý si hned vybaví Bang!, o kterém jsme už předloni napsali velké téma. Mindok se letos rozhodl vsadit všechny karty (minimálně slušnou postupku) na velkou sandboxovou deskovku. Navíc si hned můžete pořídit dvě ne úplně levná rozšíření, což naznačuje, že téhle hře český vydavatel věří.

Počínaje ilustrací na víku krabice, přes stylový herní plán, figurky postav, až po ilustrace na kartách, všechno dohromady perfektně dotváří atmosféru divokého západu. Roland MacDonald odvedl na pozici ilustrátora perfektní práci, veškerá grafika působí jednotně a během vybalování a prohlížení jednotlivých karet se doslova kochám. Pravidla sice nejsou z nejkratších, ale jsou srozumitelně a přehledně sepsána, Mindok si dal totiž práci s jejich úpravou pro české vydání. Úvodní setup vyžaduje, abyste byli pořádní a vždycky na konci partie všechny karty rozdělili podle jednotlivých typů. Je jich tu totiž slušná hromada - pokerové karty, příběhové karty, úkoly, předměty, postavy a dokonce i peníze jsou ve formě karet. Praktický je pořadač na karty předmětů, jen mám trochu obavu o životnost jeho kartonové konstrukce.

Na krabici se píše, že si hru můžete zahrát ve dvou až šesti hráčích, ale ideální počet jsou alespoň čtyři, v takovém případě se na mapě bude pohybovat dostatečné množství postav. Každý hráč si následně vybere jednoho/jednu z person divokého západu. Postava může být na startu neutrální a nebo předurčena k páchání/potlačování zločinu. Dostanete úvodní výbavu, sadu dřevěných žetonů pro několik ukazatelů, osobní úkol a pomalu můžeme začít.

Hra se snaží navodit pocit volnosti a po mapě se ve svém tahu opravdu můžete pohybovat libovolným směrem. Je libo vytěžit pár zlatých valounů v dolech? Není problém, dojdete na příslušné pole, hodíte dvěma kostkami a štěstěna rozhodne, jak jste byli úspěšní. Co ale s vytěženým zlatem? Poradil bych vám, abyste ho roztavili a vyrobili šperk pro nějakou sličnou kabaretní tanečnici, ale možnosti téhle deskovky jsou přeci jen omezené. Takže zajdete do banky a tam je prodáte 20 Dolarů za kus. Tohle je ale divoký západ, vy stojíte před bankou se svou těžce vydělanou almužnou, za pasem pistole, co takhle to tam jít navštívit ještě jednou? Tentokrát ale s šátkem přes ústa a výstřely do stropu! Takovýto postup z vás udělá odpadlíka, což s sebou přináší výhody v podobě pravidelného přísunu vítězných bodů, ale i zásadní problém, že po vás půjdou všichni správňáci včetně samotného šerifa.

Každý hráč disponuje třemi akcemi, takže si ve hře čtyř hráčů na svůj tah chvilku počkáte. Naštěstí je tady interakce mezi hráči (souboje, partie pokeru), které vás donutí nesáhnout po mobilu, ale účastnit se hry i během tahu soupeřů. Příležitostí je tady dost - zatýkání, přepadení hráče, přepadení banky, souboj s hráčem... A je to právě stylové vykládání karet během soubojů a velice zjednodušené pokerové partie, co musím pochválit. Celá hra je vlastně spíš odlehčená, tady si vezmete žeton, tady ho předáte, jinde si koupíte novou výbavu, nebo se za úplatu necháte vyléčit, a tak pořád dokola. Pořídíte si koně, kterého vylepšíte, to samé uděláte s puškou... A to už pochválit nemůžu. V první partii převládalo nadšení, ale s každou další to bylo horší. Ne, že by něco přímo nefungovalo, neustálé opakování několika akcí mě prostě po nějaké době začalo nudit. Autoři na začátek doporučují krátkou variantu do 15 bodů, kterou po mých zkušenostech nedoporučuju, sice máte menší šanci, že se dostaví zmiňovaná nuda, na druhou stranu toho ale moc nestihnete.

Hrst novinek a Hodný, zlý a pohledný

Jak už jsem psal v úvodu, hru si můžete pořídit společně s dvojicí rozšíření. Zatímco Hodný, zlý a pohledný je čistě karetní rozšíření - postavy, úkoly, příběhové karty a hlavně vybavení (to aby se vám karty ještě lépe třídily :)), malá krabička s nápisem Hrst novinek toho přináší o něco víc. Nové figurky a herní varianta Bandité pak do hry přináší možnost přidat bandity, kdy má každý přisouzenou vlastní kartu se svými schopnostmi/efekty. Nemusíte se učit skoro žádná nová pravidla, prostě obsah krabiček přidáte do velké krabice se hrou. Nemůžu se zbavit dojmu, že tahle rozšíření měla být součástí základní hry, ale možná si byli autoři vědomi, že se Legendy západu poměrně rychle ohrají a rozhodli se proto obsah takto dávkovat a ještě na tom něco vydělat.

Co se Legendám Západu nedá vytknout, je schopnost zaujmout nové hráče, pokaždé, když jsem hru vytáhl před někým, kdo ji ještě nehrál, úspěch byl zaručen. Mě samotnému to pak dělá radost a dokážu se do hry znovu vžít a sledovat jak různí hráči nakládají s volností. Někdo vyhledává souboje, někdo krade dobytek, nebo propadne zlaté horečce. No a další věc, která každého okamžitě zaujme, je to, jak hra vypadá. Pokud máte ve vaší oblíbené hospodě dostatečně velký stůl, myslím že jsou Legendy Západu ideální oddychová hra k pivu. Tohle totiž není špatná hra, jednoduše nesmíte očakávat žádný velkolepý zážitek. S nadsázkou, pokud bych za etalon videoherního sandboxu považoval GTA V, tak jsou Legendy Západu alfaverzí první Mafie, která má ale k mému srdci blíže.

Zpracování Legend Západu, na rozdíl od hratelnosti, nemám co vytknout. Stylová, tématická hra, které ale poměrně rychle dochází šťáva.

Hodnocení hratelnosti: 3/5