recenze - KINGDOMINO

08.11.2018

Kingdomino je ideální hra ke kávě, jenže Petr kávu nepije, tak jsme vyjímečně zašli do hospůdky na pivo a postavili si svá dominová království rovnou na štamgastském stole. Asi máte tušení, jak mohly vypadat ...

Jako malý jsem si hrál s dominem jen jedním způsobem: naskládal destičky za sebou na stojato, poté ťukl do první v řadě a s úžasem na tváři sledoval řetězovou reakci. Určitě jsem nebyl jediný, protože výraz "dominový efekt" je ve společnosti ustálený a všeobecně používaný pro jakoukoliv reakci vzájemně se ovlivňujících příčin a následků. Ze stejného důvodu jsem se těšil na Kingdomino, až si po dlouhé době postavím dlouhou řadu destiček za sebou. Bohužel sebe i vás musím zklamat, destičky nejsou dělané na dominové efekty :) Takže nezbývá nic jiného, než si zkusit zahrát podle pravidel ...

Můj dům, můj hrad.
Můj dům, můj hrad.

Kingdomino je geniální a hravý název, spojuje dvě slova kingdoms a domino, a vystihuje celou hru. Obdélníkové destičky, rozdělené na dvě části, se připojují stejnou stranou k sobě. V tomto případě stejnou krajinou. Místo čísel jsou totiž na destičkách malebné krajiny malebného království. Na loukách se prohánějí děti s draky, na polích mlýny drtí obilí, v lese se kácí dříví, na jezeře rybáři chytají Lochnessku, a v dolech hrajou Kabáti. Kdo by nechtěl žít v tak krásném království?

Někdy nemáte na výběr.
Někdy nemáte na výběr.

Jako všude, i v království Kingdomina platí jistá pravidla a zákony:
1) Alespoň jedna polovina destičky musí pasovat s polovinou jiné destičky.
2) Celé království nesmí být větší než 5x5 políček.
3) Podvody se trestají natažením na skřipec.
Pravidla jsou jasná jako měsíc v úplňku, a za pět minut už jste připraveni budovat svoje vlastní "královstvíčko". Než se ale nadějete, respektive dřív než dopijete čajík, už máte vše postaveno. Hra je totiž opravdu svižná. Po položení poslední destičky už můžete rozhodnout, které království je nekrásnější. Čím větší spojená krajina a čím víc symbolů korunek na ni, tím více vítězných bodů.

Kdo se bojí, nesmí do lesa.
Kdo se bojí, nesmí do lesa.

Kingdomino je velice roztomilá deskovka. Svou malou krabičkou, destičkami z opravdu hrubého kartonu jak pro malé děti, kresbami, hradečky, svými jednoduchými pravidly a hlavně svou zábavností. Tahle malá, ale šikovná hra se prostě umí zalíbit. Její charakteristiku bych popsal mezi rodinnou, relaxační a čajíčkovou / kávičkovou. Vzpomněl jsem si na jednu z našich starších recenzí 7 Divů světa: Duel, která je taktéž ideální ke kávě a můžete si je obě porovnat :)

Když je vám 5x5 polí málo.
Když je vám 5x5 polí málo.

Dominové destičky se hrajou stejně skvěle jak ve čtyřech hráčích, tak i ve dvou. Pro dva hráče je upravené pravidlo maximálního rozměru z 5x5 na 7x7 polí, a to už je pořádné království. Samozřejmě se tím i zvyšuje prostor pro strategii.

Kartonové hradečky sklízejí na svých políčkách kromě obilí i samé ocenění. V roce 2017 se stala vítězem v soutěži Gouden Ludo za nejlepší rodinou hru, v Gioco dell'Anno a Spiel des Jahres za nejlepší hru roku. I kdybych se snažil sebevíc, nedokážu jít proti proudu a udělit méně než plný počet bodů. Podívejte se jak roztomile na vás Kingdomino kouká ...

A pak že to nejde!
A pak že to nejde!