recenze - KATEDRÁLA

03.09.2023

Letošní léto se rozhodně nedalo označit za okurkovou sezónu a těch lokalizovaných deskovek, které se dostaly na český trh, byla pořádná hromada. Své želízko v ohni představilo i vydavatelství BoardBros a my se na jejich očkovanou novinku podíváme v dnešním článku.

Tím prvním, co mě na Katedrále překvapilo a možná to zarazí i vás, je velikost krabice, která je cca poloviční, než bych očekával. Nicméně obsahu je v ní víc než dost a Katedrála rozhodně nepatří mezi malé hry, jen se autorům všechny ty dřevěné žetony zdrojů a materiálů, desku tržiště, sadu barevných kostek i hromadu karet podařilo vměstnat do opravdu kompaktního balení. Grafické zpracování vás asi neohromí, na druhou stranu je hra pěkně přehledná a to jak díky povedené ikonografii, tak i velké desce tržiště a výrazným kostkám, na které je dobře vidět i z nejodlehlejšího rohu vašeho stolu.

Pravidla jsou pěkně strukturovaná a nechybí tady ani množství příkladů. Katedrála navíc nepatří mezi nijak složité deskovky a zkušený hráč nebude mít problém vše pochopit na první přečtení. Ale pojďme se už přenést k samotné partii. Kromě již zmiňované desky tržiště s nabídkou pěti kostek, si na stůl budete muset vyložit karty katedrály dle jedné z karet plánů. Tyto karty otočené lícem nahoru pak představují katedrálu. Každý z až čtyř hráčů se chopí role stavitele, dostane desku dílen, do které si umístí čtyři dřevěné figurky praporů v příslušné barvě. Společně se pak budete podílet na stavbě slavného Chrámu Vasila Blaženého, ale nenechte se mýlit, Katedrála není kooperativní, ani semi-kooperativní hrou a čeká vás tuhý souboj o důležité body prestiže.

Ve svém tahu pak můžete vykonat jednu ze tří základních akcí. Díky praporům si můžete zamluvit kartu katedrály, kterou budete chtít později postavit díky zdrojům. Nebo si pomocí kostek na desce tržiště pořídíte zdroje. Popřípadě můžete až tři zdroje z vašeho inventáře přenést na vámi zamluvené karty katedrály. To je ve zkratce vše, i když všechny akce jsou samozřejmě řízeny jasnými pravidly. Konkrétně použití tržiště společně s kartami vlivu občas představuje docela slušný hlavolam, hlavně v případě, že se snažíte každou akci využít co nejefektivněji. V takovou chvíli vás zejména v posledních fázích hry může dostihnout slušná paralýza. Když jsem psal, že hra není složitá, myslel jsem tím totiž především pravidlovou část, protože při výběru a provádění akcí máte velkou volnost a nic vás takzvaně nevede za ruku. Prostě "Easy to learn, hard to master."

Důležité je dobře promyslet i výběr karty katedrály, protože u každé věže si nejprve můžete zamluvit základnu, následně prostřední část/části a až nakonec kopuli, takže pěkně logicky odspoda nahoru. Pokud si tedy na některou z kopulí pomýšlíte, musíte si dát pozor, abyste ji nedopatřením nepřihráli vašemu soupeři. Při dopravování surovin si zase musíte dobře promyslet, jestli je použijete na stavbu, a nebo třeba výzdobu některé z už postavených karet. Tohle mě prostě baví a navíc to dobře funguje i tematicky. Se spoluhráči se přetahujete o to, kdo bude mít větší podíl na stavbě a získá tak více bodů jak v průběhu partie, tak v jejím závěru. Bodovací stupnice se navíc skládá z "malých" bodů uznání a "velkých" bodů prestiže, které jsou nakonec těmi vítěznými.

V neposlední řadě musím pochválit vyváženost Katedrály v různém počtu hráčů. Stejně dobře jako s třemi soupeři, jsem si užil partii ve dvou a myslím, že do budoucna pro mě bude Katedrála právě ideální středně náročnou dvojkovkou. Zajímavou herní obměnu pak představuje druhá strana desek dílen, na které si jednotlivé žetony ozdob nejprve budete muset odemknout pomocí dílků vylepšení z karet katedrály. Herní variabilitu zároveň zajišťuje sada karet vlivu a karty plánů, podle kterých budete připravovat vaši katedrálu na začátku partie. Bez čeho bych se ale klidně obešel, je úzký podlouhlý inventář, který má sice praktické opodstatnění, ale žetony zdrojů si v něm stejně lítají zprava doleva, nahoru dolů. To je pro mě ale asi jediný malý puntík na jinak opravdu chytlavé deskovce.

Opět výborná volba od vydavatelství BoardBros. Katedrála nejen dobře doplňuje jejich portfolio, ale zároveň má podle mě šanci uspět jako středně obtížné euro s nenáročnými pravidly. Nebude to ale mít vůbec jednoduché, tohle léto je doslova našlapané a připadá mi, že se nových her dočkáváme snad každý den.

Hodnocení designu: 3+/5