recenze - KAMIONEM PO ČESKU A SLOVENSKU

14.06.2018

Bez jakéhokoliv sentimentu se teď pokusím napsat o hře, která je kopií jiné, dnes už klasické rodinné deskovky :) Původní Kamionem po Evropě je hra až pro šest hráčů. Novou verzi, která je omezena na Česko a Slovensko si zahrajete jen ve dvou, nebo ji můžete použít jako rozšíření právě k Evropě. Krabici ve tvaru kamionu u nás vydává DINO.

Pro mě, jako majitele desítek deskových her je takováto krychloidní krabice dost nepraktická, ale chápu, že vydavatel cílí na rodiče. V obchodě zaujme na první pohled i přes svůj strohý design. Uvnitř pak najdete spoustu vzduchu, herní desku, dvě figurky kamionů, karty a nakonec kostičky představující náklad. Všechno je zpracováno jednoduše, na políčkách měst jsou vyobrazeny místa typická pro danou lokalitu. Figurky kamionů jsou dřevěné, stejně jako náklad. Přívěsy jsou pak jen karty, které před sebe pokládáte. Všchno působí trochu levně, ale odpovídá tomu i cenovka hry. Návod představuje skromný sešitek s několika odstavci textu. Obávám se, že stejně stručná bude moje recenze.

Po prostudování návodu jsme vzali hru, kam jinam než na pivo. Po rozložení herní desky na stůl, zaparkování kamionů na šedých polích a rozdání karet se zakázkami, začíná drsný kamioňácký souboj o peníze. Peníze totiž hýbou světem a tak je i cílem téhle hry, nasbírat jich co nejvíce. Finance se vám budou množit ve chvíli, kdy budete plnit vaše zakázky. Zajedete například do Prahy, kde převezmete zásilku a zavezete jí do Brna, jak uvádí karta zásilky. Poté Vám bank vyplatí odměnu.

Utrácet pak můžete za nové zakázky, a nebo za přívěs k vašemu kamionu. Zakázek můžete rozvážet více najednou, což je jeden z mála strategických aspektů hry. Pohyb kamionu je totiž vedený kostkou. Máte-li tedy smůlu na jedničky, pěkně se vám cesta po dálnici z Prahy do Brna protáhne. Vlastně jako ve skutečnosti. Cestu vám mohou zpříjemnit, a nebo znepříjemnit žlutá pole. Pokud na nich ukončíte svůj tah, táhnete kartu náhody. Náhoda může přinést třeba pokutu za špatné parkování, nebo výhodu v podobě zkratky.

Nákup nových zakázek probíhá pomocí aukcí, tady musíte také zvážit, na jaké částce vámi vyvolanou aukci začnete. Čím dražší zakázka, tím menší zisk za její splnění. Prvních deset minut jsem lamentoval nad tím, jak je to celé banální. Pak jsem si ale řekl, že musím Yarka porazit a začala se projevovat zábavnost celé hry.

Ve dvou hráčích se tahy střídají jako na běžícím páse, a tak ani nemáte prostor se nudit. Děláte vlastně jen dvě věci, házíte kostkou, nakupujete zakázky, to ostatní je jen občasná vata. Celá hra utíká docela příjemně, a pokud jste soutěživí, na konci můžou být aukce slušný boj. Jen od toho nesmíte čekat nic velkého a promyšleného. Tím se dostáváme asi k hlavnímu záporu. Největší problém téhle hry je, že je rodinná, ale pro dva hráče. Pokud tedy chcete hrát s dětmi vyberte si raději Kamionem po Evropě. Jestli se vám nepoštěstí sehnat více než jednoho soupeře, je lepší varianta Kamionem po Česku a Slovensku

Hodnocení designu: 2/5