recenze - JAK SE TROLLÍ PRINCEZNY

14.01.2024

Jestli musím vydavatelství Tlama Games za něco pochválit, tak je to odvaha s jakou se pouští do některých projektů a taky české překlady názvů her. Tak například dnes recenzovaný Trolls & Princesses a jeho český ekvivalent Jak se trollí princezny odkazující na klasickou pohádku Václava Vorlíčka z roku 1977. Já tedy nemám ani minimální představu o tom, co by mě mohlo v téhle krabici čekat, ale třeba to nakonec opravdu bude Jan Hrušínský. Takhle nás trollit…

Hra u nás vyšla ve dvou verzích a my se dnes podíváme na skoro o polovinu levnější "obyčejnou" variantu, ve které je část dřevěných komponent nahrazena kartonovými. A že jich tu je, čeká vás vyloupávání desítek různých žetonů a destiček. Grafická i materiální stránka hry je velmi povedená i v této základní verzi, není divu, však za ni dáte cca patnáct stovek. Cena ale podle mě odpovídá obsahu a všechny komponenty, včetně herního plánu a karet nesou povedené ilustrace Edua Vallse, kterého můžete znát například díky hře Bitoku, která už předloni vyšla u Rexher. Tenhle styl mi hodně sedí a deskovka Jak se trollí princezny díky němu už na první pohled vypadá jako pořádná fantastická "taškařice". Opravdu nevím, jak lépe to vystihnout. Co bych ale mohl vystihnout, je příprava partie.

Hlavně před první hrou jsem byl doslova zavalen tím množstvím figurek a žetonů, které musíte rozmístit jak na kruhový plán vesnic, tak na desky hráčů. Kromě toho vás čeká příprava zásob karet trollů, královských karet a nakonec ještě balíčky karet kol pro jednotlivé hráče. Vše se navíc odvíjí od toho, kolik se vás sešlo u stolu, takže budete muset část herního obsahu vyřadit. Dobrou zprávou je, že už podruhé, ve chvíli kdy se s hrou lépe seznámíte, je příprava o dost intuitivnější. To tady ostatně platí i pro samotnou hratelnost. Během čtení pravidel jsem byl občas docela zmatený a i když se z nich dá hra pochopit, i díky spoustě příkladů, asi bych volil trochu jinou strukturu. A stejnou nepřehlednost jsem cítil i v průběhu první partie. Velké množství polí, políček, figurek, ikonek v na první pohled chaotickém rozmístění. Ale světe div se, ono to po pár tazích všechno funguje a navíc skvěle.

Každý z hráčů na začátku partie obdrží desku hráče a figurky trollů ve zvolené barvě. Stejně jako plán vesnic, tak i vaše herní desky osázíte úvodní sadou komponent. Doberete si tři karty z balíčku karet kol a můžete se pustit do trollení. Políčka pro umisťování trollů představují takzvané kotle, zelené ikonky, které jsou umístěny na třech místech (jeskyních) vaší desky hráče a také v každé vesnici na kruhovém herním plánu. Klasický worker placement, dalo by se říct, ale se spoustou větších či menších vylepšení a vychytávek. Podobně jako třeba v Architektech se síla vašich figurek sčítá, takže čím víc trollů na daném segmentu, tím lepší akci můžete provést. V jeskyních vám navíc mohou nezištně pomáhat neutrální lidé, ve vesnicích pak dokonce trollové vašich soupeřů. Tenhle systém mám osobně velmi rád a překvapivě funguje i ve dvou hráčích.

A co pomocí akcí získáte? Tak předně můžete rozšiřovat váš podzemní komplex, nové destičky slují umístěné nalevo od vaší desky hráče vám umožní těžit více surovin, a nebo například ubytovat princeznu v pohodlné postýlce. Ano, princezna nebude ležet na hromadě jeskynní suti, vyžaduje milé zacházení a hlavně pořádnou postel. Kromě slují jsou tady vzácnější královské destičky, které vám nabídnou okamžitý zisk a nebo možnost získat body na konci hry. Body mimochodem přinášejí i některé karty trollů. Zpátky ale k vašim těžebním šachtám. Suroviny jsou tady tři, respektive čtyři, pokud mezi ně počítáme i krávy. K tomu si připočtěte tábory, pacholátka, kostelní zvony a samotné princezny.

Věřte, že se vám občas při provádění akcí pěkně zapotí čelo. Každopádně mně tenhle způsob hraní vyhovuje, a tak se doslova rochním v té spoustě možností, které mi každý tah nabízí a hlavně mě vůbec nic nevede za ruku nějakou vyšlapanou a pohodovou stezkou. Jako příklad uvedu pohled na minimalistickou kartu nápovědy, ta má na sobě vyobrazených všech šest akcí, které smíte provádět ve vesnicích. To je zkrátka pořádná nálož toho, co s vašimi trolly provádíte mimo samotnou síť tří jeskyní na vaší desce hráče.

Ale co to slibované trollení? Tak předně můžete soupeřova trolla ze zaplněných kotlů nahradit svým, to ale až takové trollení není. Více ho můžete naštvat, pokud si pomocí akce hradu vezmete všechny své trolly zpět do jeskyně a znemožníte mu tak provést například už zmiňované polapení princezny. A nebo ještě lépe, mu jeho vytouženou princeznu sami vyfouknete. Interakce mezi hráči tady tedy je docela velká a především v partii se dvěma a více soupeři si užijete pěknou přetahovanou. Hra ale bezvadně funguje i ve dvou, kdy samozřejmě i nejrychleji odsýpá a vůbec bych se nebál Jak se trollí princezny doporučit jako dvojkovku. Jen se obrňte trpělivostí a věřte, že jsem vám ani zdaleka nepopsal všechny herní aspekty, i když jsem k tomu měl v dnešní recenzi dobře našlápnuto. :)

Jak říká jeden náš kamarád, u některých her je potřeba prolomit tu pomyslnou krustu. Tady to platí dvojnásob a i když jsem měl během učení pravidel i první partie pocit, že se mě autoři snaží spíše zmást, než pobavit, opak je nakonec pravdou. Jak se trollí princezny je pro mě jedním z největších loňských překvapení a ano, nějaký škarohlíd by mohl říct, že je to proto, že jsem od hry nic nečekal. Vedle Discordie je to další velmi originální deskovka, kterou se nám Tlama Games rozhodli docela odvážně přinést na český trh.