recenze - HOBITI

23.05.2019

Dneska se vracím ke hře, kterou jsem vám slíbil už v Yarkově velkém tématu BANG!. Jak je asi vidět z fotek, Hobity už mám nějaký pátek a tak jsou krabičky slušně ošuntělé a pár karet je politých pivem, vysušených a znovu politých. Za večerů, kdy se nás v dobré náladě sešlo víc, jsme často po této hře sáhli... Dlouho jsem už tuhle hru nehrál a tak jsem se nedávno rozhodl opět ji pořádně otestovat a zjistit, jestli jsou moje růžové vzpomínky opodstatněné.

Tentokrát budeme psát hned o dvou krabičkách. Balení s hrou Hobiti obsahuje základní verzi a Dlouhé svátky jsou pak samostatně hratelným rozšířením. Obojí jsou balíčky karet, které můžete zamíchat do sebe, což jsem taky udělal, takže hru budeme brát jako celek. V jednu dobu se dal pořídit i kompletní bundle v jedné pěkné krabičce, sehnat ho asi bude problém, ale můžete se o to pokusit. Narozeniny mám 15.7., děkuji.

Zpátky k těm krabičkám. Návod je sepsaný na jedné poskládané A4 a pamatuju si, že když jsem se kdysi hru učil, něco málo jsem dohledával na internetu, hlavně co se týče bodování. Ne, že by v návodu nějaká informace chyběla, jen jsem si nebyl jistý, jestli jí dobře rozumím.

Dohromady tady máme něco přes 200 karet a první věc, která vás zaujme, jsou ilustrace Jakuba Kočího. Jeden z důvodů proč jsem si hru pořídil bylo právě grafické zpracování. Tolkienovský svět Hobitů mi není cizí, i když v téhle hře jsem žádnou temnou výpravu za drakem ani k Hoře osudu nenašel, tady se jí, pije, kouří... Jak jsem říkal, není mi to cizí. Každá karta na sobě nese osobitou ilustraci z hobitího světa a každodenního života těchhle malých povalečů a ochlastů. Gramáž karet je slušná, bohužel jejich okraje trochu řežou.

Hra je určena pro tři až osm hráčů, za mě je ideální sestava pěti fantasy nadšenců a dobrého piva. A abychom byli styloví, partie kterou vidíte na fotkách proběhla v ostravském Hobit Tolkien´s pub. Každý dostane do ruky 6 karet a může udělat dvě ze čtyř akcí.

Procházka - doberete si dvě karty

Moje oblíbené Flákání - dostanete 1 bod

Moje neoblíbené zahradničení - odhodíte kartu a dostanete 2 body

A teď to hlavní! Hraní karet - vyložíte předmět nebo zahrajete nepříjemnost na protihráče a nebo spustíte některou z akcí jako je Pitka nebo Žranice.

Jakmile vykonáte dvě (klidně i stejné) akce, pokračuje další hráč.

Hra probíhá v pohodovém duchu, všichni se usmívají při pohledu na své karty a paní servírka nosí jedno pivo za třetím. Asi bych vám měl popsat ty akce. Když někdo například zahraje kartu Pitka, znamená to, že všichni hráči postupně vykládají karty s pitím, popřípadě kuřivem. Pak tady máme to stejné u Žranice, kde se místo pití vykládá jídlo. Hráč, který vyloží poživatiny v nejvyšší hodnotě vyhrává akci a dostane příslušný počet bodů uvedený na kartě Žranice/Pitky. Těch akcí je tady mnohem více, všelijaké dýchánky a hostiny, kde se může pití s jídlem kombinovat. Hlavní je ale postupovat takticky a nevyplýtvat si všechny karty na jednu špatně hodnocenou Žranici. Nepamatuju si hru, která by se k posezení u piva hodila více než Hobiti.

"Sehrávku" vyhraje hráč, který jako první nasbírá 50 bodů z úspěšně absolvovaných akcí a vyložených předmětů. Takových sehrávek můžete dát více za sebou. A to je vše přátelé. Tedy ještě přijde finální verdikt a u něj, i když sundám své růžové brýle, nebudu známkami moc šetřit. Jasně, je tady spousta náhody při dobírání karet a karty zrovna nehýří barvami, ale přesně takhle by měla vypadat pohodová hospodská zábava.

Hobiti jsou sice malá česká hra, ale nezapadnou ani mezi velkými značkami typu BANG!.