recenze - GALAKTICKÉ ALIANCE

11.02.2024

Co se týče komplexních her, které vás překvapí svou velikostí, i přes velmi kompaktní balení, o těch jsme se už v minulosti zmiňovali mnohokrát. Začít bychom mohli u série Malé velké, kde jednoznačně vyčnívají skvělé Galaxie. Dále můžeme pokračovat například přes Katedrálu a Bílý hrad, které také zaberou celý herní stůl a nabízí bohatou herní náplň. A takhle bychom došli až k samotnému mistrovi komplexních deskovek Philu Eklundovi, který například hru Neanderthal zabalil do tak malé krabičky, že by člověk očekával spíše nějakou party karetku. Proč se o tom tak rozvlekle zmiňuju? Dneska nás totiž čeká přesně takováto kompaktní, ale zároveň dosti komplexní, deskovka.

Už samotné rozbalování drobné krabičky je takový malý rituál, protože kartony s žetony jsou napěchované až po samotné víko. Pořádně se nadechněte a hned to ucítíte, sci-fi téma z téhle hry doslova čiší a to jsme se ještě nedostali k té hlavní části balení, kde na vás čeká sada plastových figurek křižníků. K tomu si přičtěte sadu karet a desek, ze kterých složíte pomyslnou modulární herní desku. Co se týče grafiky a ilustrací, tak to hlavní nás čeká na kartách frakcí, zbytek je jen jakýsi slet ikon a ikonek, který na mě působí spíše sterilně, skoro jako by se jednalo o nějaký pokročilý prototyp. K tomu se ale ještě později vrátím. Celkově tedy musím pochválit především opravdu kompaktní rozměry, kdy hra rozložená na stole rozhodně nepůsobí jako by vypadla z takto malé krabičky. A když teď trochu předběhnu, to samé platí i o hratelnosti, která není malými rozměry balení nijak limitována.

Brožurka s pravidly je také miniaturní a už při jejím prvním čtení mi připadá, že všemu dobře rozumím, popisy jednotlivých akcí jsou jednoznačné, i když mě samozřejmě hned zarazí, že takových akcí máte k dispozici hned devět. Každý z hráčů ještě dostane svou osobní desku hráče a karty frakcí, sadu kostek akcí a taky už zmiňované plastové figurky křižníků, což je u takto miniaturní hry už opravdu velký nadstandard. Poté, co si zvolíte svou počáteční hlavní kartu frakce, se můžete pustit do akce, respektive do tří akcí, které jsou reprezentovány kostičkami akcí. Tohle je vlastně dost standardní postup, střídáte se na tahu s vašimi spoluhráči, umisťujete kostičky podle toho, jaké akce chcete provádět.

Toho, co můžete ve vašem tahu provést, není vůbec málo. Tak například plocha galaxie, jež nese název Stříbrný půlměsíc a je složena z pěti karet systémů, které se vám budou postupně odhalovat a tím se zvýší počet planet. Tyto planety budete moci kolonizovat, nebo následně dokonce rozvíjet. Možná se ale raději zaměříte na výzkum technologií, ty najdete na vaší desce hráče a také na některých kartách frakce. Po zaplacení zdrojů můžete pomocí kostičky označit vámi nově vyzkoumanou technologii. Pořád dost standardní, že? A co takhle se raději zaměřit na trochu toho galaktického obchodování? K tomu slouží tři karty obchodu, které mají určitý počet polí (dle počtu hráčů) a ty budete postupně zaplňovat ničím jiným, než už asi patnáct krát zmiňovanými kostičkami. Obchod s sebou přináší ještě jednu zajímavou výhodu. Po zaplnění všech polí se vám vrátí až tři vaše kostičky akcí do ruky, což je asi jediný způsob, jak v jednom kole zahrát více než tři tahy.

Takže tady máme kolonizaci a rozvoj planet, výzkum technologií a obchod. To samozřejmě není zdaleka vše a vy se tak ještě můžete například rozhodnout vyrábět křižníky a nebo jen bezstarostně získat jeden kredit (místní měna) za provedení akce Těžba. A když už jsme u těch křižníků, po zahrání akcí následuje další fáze kola a tou není nic jiného, než Válka. Přeci jste si nemysleli, že se bojům vyhnete. Nečekejte ale žádné kostkové souboje, to hlavní, co se porovnává a určuje vaši sílu, je počet křižníků, kterými disponujete. Hráč, který jich má v danou chvíli nejvíce, se stává vítězem a může jednu ze svých lodí umístit na libovolnou dosažitelnou a nechráněnou planetu a tím jinému hráči ubrat cenné vítězné body.

Protože ve hrách podobného typu upřednostňuji volnost v rozhodování, tady jsem byl opravdu nadšený. Těch devět možných akcí spolu s hraním karet nabízí velmi slušnou porci taktizování. Pokud byste snad zkoušeli hrát tak říkajíc od srdíčka a občas nějaký tah vypustili, tak věřte, že vám zkušenější hráč okamžitě zatne tipec. Rovnou tedy zapomeňte, že byste si první partii nějak extra užili, alespoň do doby, než si osvojíte celou ikonografii hry. Například v našem případě jsme začali opravdu hrát a taktizovat až během posledních dvou kol, které se pak zvrhly v napínavý souboj doslova o každý bod. Tady zkrátka záleží na každé jednotlivé akci a je jedno, jestli jste se do hraní pustili ve dvou, nebo ve čtyřech. To je zároveň pěkný oslí můstek. Během přípravy partie pro dva jsem měl trochu strach, protože nemám rád vychytávky v podobě "záslepek" nepoužívaných polí. Tady sice taková pole budete zakrývat kostkami neaktivních hráčů, naštěstí to ale nepůsobí vůbec krkolomně a funguje to podobně dobře a ladně jako například u karet festivalových aktivit v nedávno recenzovaném Festivalu zvířátek.

Nemám tedy problém doporučit Galaktické aliance i hráčům, kteří si nejraději užijí deskoherní večer ve dvou. Nejlepší zážitek ale přichází ve čtyřech, kdy se plocha galaxie rychleji zaplňuje kostičkami a křižníky. Zábavnější a napínavější je pak samozřejmě i fáze války. Největší slabinou tedy nakonec zůstává zpracování. Ano, chválil jsem kompaktní balení, ale bohužel, většina karet a desek, ze kterých se skládá herní plocha, představují spíš jednoduché tabulky a popisky s ikonkami, tady by Aliancím slušel nějaký pěkný herní plán. Já nevyžaduju, aby hra hýřila ilustracemi a dokážu ocenit přehlednost, tohle je už ale trochu moc a během produkce hry se podle mě řešila především praktická stránka. Méně je ale někdy více a v tomhle případě musím ocenit především herní zážitek, který se bez debat vyrovná mnohem "větším" deskovkám. Každá partie mě bavila od prvních tahů až do napínavého finálního sčítání bodů, i proto půjdu s hodnocením hratelnosti velmi vysoko.

Pro tenhle typ deskovek mám prostě slabost. Vzít si malou krabičku do kapsy (ok, do větší kapsy) a pak ji rozložit třeba v oblíbené hospodě, to má zkrátka své kouzlo. Když si k tomu navíc přičtu chytlavou hratelnost, opravdu velkorysý herní zážitek a cenu necelých šest stovek, můžu vám Galaktické aliance jedině doporučit.