recenze - FOTOSYNTÉZA

19.04.2020

Máte rádi přírodu? Připravte si semena, budou se zasunovat do dírek. Komu to vyroste nejvíce, vyhraje. Tak, aby nedošlo k nedorozumění, bavíme se o nové hře Fotosyntéza v české lokalizaci, ať to roste!

Fotosyntéza je proces přeměny slunečního záření na organické sloučeniny. Tomu také odpovídá téma této deskové hry. Budete sázet a rozmnožovat stromy od semínek po strom a pomocí slunečního svitu budou růst do své maximální velikosti. Ty pak přeměníte na vítězné body. Naopak stín je váš nepřítel, tomu se snažíte vyhnout. Ovšem vyhrát může jen to největší "dřevo".

Většina dění se odehrává na hlavní herní desce, tady začíná boj o světlo a místo. Tah hráče má pouze dvě fáze. V první sbíráte body pomocí již zasazených stromů a jejich schopností vstřebávat světlo. V druhé fázi za nasbírané body zasazujete nové semínka a zvětšujete svůj les. Každý ze čtyř hráčů má svou odrůdu stromů, se kterou zalesňuje. Po třech (respektive čtyřech) kolech hra končí a počítají se vítězné bodíky.

Konec tahů hráčů značí otočení Slunce kolem herní desky. Kromě toho má destička Slunce ještě jeden význam a to mnohem důležitější. Je jím směr slunečního svitu, který na stromy dopadá. Políčka se stromy jsou rozmístěny v řadách za sebou a sluneční paprsky svítí v každém kole z jiného úhlu. Takže zatímco jsou některé stromy krásně osvíceny, na druhé dopadá stín. Čím větší strom, tím víc slunečních bodů. Ty ve stínu mají v tomto kole smůlu.

Všechno se točí kolem Slunce a jeho životadárných účinků. Hráči, respektive stromy bojují o to nejideálnější místo v lese a snaží se mít co největší strom, aby nejen zastínil ostatní stromy, ale i získal co nejvíce bodů. Strategií je plánovat rozmístění semínek vzhledem k poloze Slunce a k soupeřovým stromům. To vše je ještě umocněno vyšším bodovým ohodnocením pro středové políčka na herní desce, ty okrajové mají nejnižší hodnotu.

Celá hra je ve větší krabici, jelikož obsahuje tuny kartonu včetně padesáti šesti kartonových stromků. Takže, to už nějaké místo zabere. Zpracování je přiměřené vzhledem k nenáročné rodinné hře a na designu bych nic neměnil. Stromky se časem asi pravděpodobně polámou, pokud na ně nebudete opatrní. Na rozehranou hru a stromy různých velikostí a odrůd je příjemný pohled. Stejně jako na desku Slunce ukazující směr paprsků. Jednoduše řečeno - hra se mi prostě líbí.

Fotosyntéza je pro mě takové malé příjemné překvapení. Je to pěkně a unikátně vypadající rodinná hra s jednoduchými pravidly. Má zajímavou strategií opřenou o kalkulaci, plánování a blokovaní soupeřů. Ve více, než dvou hráčích je zajímavější a to o větší "tlačenici" na herním poli. Pokud hledáte v době karantény dobrou rodinnou hru a nevadí vám, že je občas škodící, určitě si ji pořiďte.

Hodnocení hratelnosti 3+ /5