recenze - FESTIVAL ZVÍŘÁTEK

17.12.2023

Deskoherní designerka Roberta Taylor nám v loňském roce přinesla jednu z nejroztomilejších her, která se hned dočkala i českého vydání pod kouzelným názvem Útulná doupata (povedl se podle mě i polský Dobry Rok). Doupata okamžitě prostoupila všemi sociálními sítěmi a "mámy influencerky" nás v pravidelných intervalech zasypávaly fotkami těch krásných zvířecích figurek a kreseb na kartách, které má na svědomí ilustrátorka Shawna J.C. Tenney. Stejná autorská dvojice je tady aktuálně s další hrou a od Útulných doupat se zase tak daleko nepřesuneme, protože Festival zvířátek má k Doupatům velmi blízko.

Ano, hry jako by si z oka vypadly, což poznáte už podle roztomilé ilustrace na víku krabice, kde ostatně nechybí ani menší nápis Útulná doupata. Můžeme se pomalu podívat dovnitř. Já mám standardní "obyčejnou" verzi a v té najdete hned několik kartonů s žetony a žetonky na vyloupání. Především suroviny a zajímavosti jsou opravdu titěrné, stejně jako v Doupatech. Je to jeden z hlavních důvodů, proč sáhnout po Kickstarter verzi, kde jsou suroviny dřevěné a navíc uložené v praktickém insertu. Tím dalším lákadlem KS verze jsou pak dvě minirozšíření. Ilustrace herní desky i všech karet vám určitě také budou povědomé, ale co mě zarazilo, je absence šestistěnných kostek, které byly pro Útulná doupata signifikantní. Tohle je naopak jasný signál, že se jedná o dost rozdílnou deskovku.

Příprava první partie krok po kroku podle návodu mi přišla trochu zdlouhavá, ale už během druhého hraní jsem přesně věděl, kam co položit a za tři minuty bylo hotovo. Každý z hráčů dostane na začátku desku batohu, figurku tvorečka, kostičky a počáteční kartu kamaráda. Abyste svou cestu nezačínali s prázdnou, čeká vás navíc úvodní sada tří žetonů zajímavostí a taky dvě karty potěšení. Ano, potěšení. Majitelé Útulných doupat už určitě vědí o jaký typ karet se jedná. Takovou kartu máte nejprve na levé straně své herní desky a až ve chvíli, kdy potěšení vyrobíte, můžete kartu přesunout na pravou stranu a na konci partie díky ní získat vítězné body. Podle symbolu v levém horním rohu ještě umístíte svou kostičku na jednu ze tří karet festivalových aktivit, které jsou pro všechny hráče společné. Vše je velmi intuitivní a hlavně přehledné, což napomáhá opravdu pohodovému průběhu partie.

Celá hra pak spočívá v pohybu po herním plánu, přesouvání se po třech typech cest z bodu do bodu a následná aktivace lokací do kterých jste doputovali. Díky hájům můžete získat suroviny, v klubovně zase kartu potěšení a nášivku, dvě tábořiště vám nabízejí možnost směny surovin a zajímavostí a v úvodní vesnici můžete "najímat" další karty kamarádů. Ty jsou zásadní, protože ikony v pravém horním rohu karty rozhodují o tom, po jakém ze tří typů cest (vodní, horská, lesní) se v daném tahu můžete pohybovat. To hlavní pojítko s původními Doupaty, je tedy především grafika hry a zpracování, jinak se jedná o herně velmi odlišný titul. Festival zvířátek mi docela připomíná nedávnou pecku Lovci relikvií, není ale tak závislý na množství karet v ruce, jako spíše na co nejpromyšlenějším pohybu a nejefektivnějším sběru žetonů surovin a zajímavostí, které budete potřebovat k potěšení.

V první řadě musím pochválit, že Festival dobře funguje i ve dvou hráčích, jen vás čeká "zaslepování" políček na kartách festivalových aktivit za pomoci kostek v barvách hráčů, kteří se partie neúčastní. To je vždy trochu krkolomné řešení, ale hlavně, to tady vůbec není potřeba, protože jsou řádky označené. S větším počtem hráčů vás pak čeká rychlejší obměna karet v jednotlivých nabídkách, ale na nějakou velkou interakci nebo škození můžete zapomenout, protože tady se s ostatními hráči můžete na jednotlivých políčcích potkávat. Zabojovat si tak můžete maximálně o některou z karet a nebo o umístění na kartách festivalových aktivit. Ale, stejně jako v případě doupat, se podle mě nejedná o dětskou hru a není to kvůli obtížnosti. Hlavně v mém okolí totiž tohle roztomilé téma zaujalo, a tím myslím opravdu nadchlo především dospělé hráče, zatím co děti na něj nějak zvlášť nereagovaly. Zajímavé, tady prostě víc táhnou Pokémoni a Spider-man. :)

Pokud byste chtěli přímé srovnání mezi předchozími Doupaty a Festivalem, tak i díky jejich rozdílnosti, je to dost obtížné. Nebudu se z toho ale vyvlíkat a chodit kolem horké kaše, Útulná doupata jsou podle mě o něco lepší hra už díky zajímavému využití kostek. Festival zvířátek pak boduje především naprosto primitivní sadou pravidel, na níž je ale postavena chytlavá hra, ve které vás čeká hromada plánování i rozhodování. Rozjezd a první dvě kola (hodiny) je poměrně pomalý a v každé partii i dost podobný. To nejlepší přichází především v pozdější fázi hry a na jejím konci, kdy vám chybí dostavět poslední dvě potěšení, na kartách festivalových aktivit zůstala poslední volná pole, která volají po vašich kostičkách. Tady se může dostavit dokonce i drobná paralýza, ale není to nic, na co by tahle hra trpěla.

Festival zvířátek je totiž pohodová rodinná deskovka, ve které budete mít možná větší radost z vámi vybudované sady potěšení, než z finálního vítězství. Jak se říká, i cesta může být cíl a v případě téhle hry to platí beze zbytku. Je to kumšt, vytvořit deskovku, která má skoro až relaxační herní flow, ale zároveň během partie udrží vaši pozornost a donutí vás nad tahy přemýšlet. A ještě je na co koukat.

Hodnocení hratelnosti: 3+/5