recenze - FALLOUT: NOVÁ KALIFORNIE

20.10.2019

War, war nev.. ne, takhle začali svoje recenze určitě všichni ostatní. Na Deskologu se vyhýbáme podobným klišé, tak pojďme nahlédnout pod tajemné víko a společně odhalme skrytá zákoutí tohoto zásadního rozšíření. Nechť promluví kostky!

Je to už víc než rok, co se Yarek rozhodl předplatit si deskoherního Fallouta přímo od Bethesdy, protože netušil, že vzápětí Blackfire oznámí lokalizovanou verzi. Fallouta jsme si pořádně užili, a i když to není nejlepší hra na světě, dali jsme jí pěkně zabrat a nakonec ještě polili pivem, což deskovkám bohužel moc nesvědčí. Videoherní série se podle nás nepohla tím správným směrem, ale Nová Kalifornie by měla stolní verzi dostat do mnohem lepší formy.

Krabice je ve všech svých rozměrech menší než ta od původní hry, obsahu tady ale není úplně málo. Vidím nové díly mapy, žetony, nové postavy a scénáře. Pravidla pro rozšíření jsou sepsána na dva listy textu, což mě na jednu stranu potěšilo, ale zároveň mám trochu obavu, aby těch novinek v hratelnosti nebylo málo.

Scénáře

Scénářů tady najdete šest, ale úplně nové jsou jen dva. "Nová Kalifornie" umožňuje získávat skupinové zkušenosti, hraje se kooperativně a je inspirována druhým (nejlepším) dílem videoherní serie. Pokud jste pamětníci, určitě vám bude povědomých spousta příběhových postav, se kterými jste se mohli setkat v původním izometrickém RPG. "Mistrův vzestup" už je klasický kompetitivní scénář a "je zasazen" v úplně prvním díle, takže zase něco pro videoherní veterány. Ostatní scénáře jsou ty z původní deskovky, jen se rozrostly o nové mapové díly (budete možná potřebovat větší stůl) a samozřejmě si v nich užijete i všechny ostatní novinky. Zajímavý tah vývojářů udělat takovýto upgrade, ale už teď můžu prozradit, že nevidím důvod se vracet k původním scénářům.

Postavy

Pět nových postav můžete libovolně kombinovat s těmi původními. Kvalita figurek je stejná jako v originálu a vypadají slušně i nenamalované. Nás asi nejvíce zaujal Pan Šikula, což je robot, který má dvě základní karty namísto standardní jedné a obě obsahují popis jeho schopností. Je odolný proti radiaci, nepůsobí na něj drogy, sbírá veteš, která ho pak může uzdravit, nebo spíše opravit. :)

Karty úkolů a střetnutí

Přes šedesát nových karet střetnutí, to je slušná nálož příběhu a vlastně ta nejdůležitější část rozšíření. Jednoduchý bojový systém a celková hratelnost vás neustále žene kupředu, objevovat nové úkoly (karet úkolů je v rozšíření 32) a užívat si příběh. Fallout prostě není nijak komplexní deskovka a je vidět, že autoři jsou si toho vědomi. Některé karty střetnutí najdete v balíčku ve více variantách pro případ, že budete hrát scénář vícekrát.

Dále tady najdete nové karty zdrojů, kořistí a perků, žetony zátek a frakcí. Co mě zamrzelo je pouze šest nových žetonů nepřátel, čekal jsem trochu větší nálož. I když díky nové schopnosti Rychlost, se k vám budou někteří nepřátelé přibližovat dvakrát rychleji, z jiných zase po jejich eliminaci vypadne pár zátek. Všechny tyhle novinky přidávají hře na velikosti a rozmanitosti, ale hratelnost je pořád stejná. Uvítal bych třeba nějaké ozvláštnění soubojů, ale možná příště.

Rozšíření Nová Kalifornie nepřináší moc novinek v hratelnosti, Fallout je pořád stejná hra, jen je tady všeho více a celkově jsou partie pestřejší. Pokud vás původní hra nechytla, nečekejte, že s Kalifornií to bude lepší. Máte-li ale originál rádi, je rozšíření v podstatě nutnost a důvod se k němu vrátit.