recenze - DISCOVER: ZEMĚ NEZNÁMÉ

16.12.2018

Unique game - tohle logo vidím na krabici poprvé. Vydat deskovou hru, kde najdete v každé krabici jedinečný obsah, to zní jako zajímavý nápad, vždyť sběratelské hry se udrží na trhu i desítky let. Koupi takové hry si musí asi každý odůvodnit sám, nás hlavně zajímá, jestli se dá podobná deskovka zrecenzovat. Budeme se věnovat jen té naší konkrétní krabici a vlastně budeme hrát něco jiného, než si pak třeba pořídíte vy. Tak pojďme na to.

Krabice tedy unique rozhodně není, spíše standardní FFG s jednou dírou místo insertu. Najdete tady hned několik sešitů, klasický manuál a pak scénáře k jednotlivým typům povrchů. V mojí krabici jsem našel ostrov a mokřady. Pak tady máme k vyloupání z kartonu právě jednotlivé díly mapy, spoustu žetonů a taky čtyři počítadla zranění, což nám zároveň určuje maximální počet hráčů. Hra je scénářová a tak v krabici najdete spoustu karet, většina z nich obsahuje právě příběhové texty.

Pravidla nejsou složitá, příprava karet vám však chvilku zabere, pak už se ale všechno na stůl skládá pohodově podle sešitu scénáře. Po rozložení mě hra příjemně překvapila, design ještě neodkryté mapy i ilustrace na kartách, všechno na mě působí stylově. Člověk má hned větší chuť do hraní a já hned začal uvažovat, jestli to celé bude mít blíže k seriálu Lost, nebo Robinsonu Crusovi.

Beru si kartu postavy, je to jakýsi mistr sushi, první co mě napadne, určitě bude umět připravovat syrové maso, kouknu na text na kartě a trefil jsem to jak Svoboda v osmadevadesátém. Podobně se pak táhly celé scénáře, texty dávají logicky smysl a zapadají do příběhu, ale nečeká vás žádné překvapení, všechno je předvídatelné. Discover je příběhová hra a putování světem mi nejvíc připomínalo Fallouta, který je mimochodem taky od FFG. Trošku ale předbíhám.

Na začátku se probouzíte u ohně a hned máte na výběr jednu z jedenácti akcí, já mám vždycky tendence někam rychle vyrazit a pootáčet co nejvíc dílků krajiny. Každý z dílků mapy pak obsahuje hexy a právě po těch se pohybujete. Na některých najdete zvíře, které můžete ulovit, anebo zjistit, že jste loveni vy. Mnohem důležitější je ale hledání zajimavostí, na kterých se rozvíjí příběh. Naše příběhy vám odkrývat nebudu a na fotkách se vám taky pokusím nic nevyspoilovat, ale u téhle hry je to poměrně složité, tak se na ně raději nedívejte :) Zpět k naší výpravě. Už umíme chodit, lovit, objevovat, prohledávat. Yarka pokousal had a má rozmočené nohy, takže ho chůze stojí dvě akce, chudák. Příběh se pomalu rozjíždí, ale nerozvíjí, protože tahle hra je poměrně přímočará, tedy alespoň naše scénáře... no není jednoduché hodnotit něco takto specifického.

Oheň vyhasl, nastala fáze noci a moje postava má žízeň. Bohužel, voda v nedohlednu, takže získám zranění, chci si ho zaznamenat na destičce, ale co to, všechny kotoučky už nějaké zranění znázorňují. Takže jsem zemřel, sakra, no a jak se můžu uzdravit? Nijak... soupeři prostě budou pokračovat sami a já si zatím můžu číst oblíbenou knihu. No a nebo bych mohl sledovat ostatní, jak pokračují v hraní, ale to nechceš. Jasně, možnost "úplně zemřít" přináší do hry slušnou porci napětí, ale když tahle situace nastane, všechno se začne tak nějak bortit. To, že jeden z hráčů nemá co dělat se většinou dotkne všech.

Takže shrnutí, pro ty, co si čtou jen shrnutí :) Graficky mi přijde hra moc povedená, ať už se dívám na krabici, jednotlivé dílky mapy, karty postav, a nebo ilustrace na rubu karet. Co se týče hratelnosti, tak musím ocenit jednoduchost a to, že hra rychle odsýpá. Co neoceňuju je předvídatelnost příběhů (těch z mé krabice), možnost zemřít a koukat do zdi. Všechno co se týče příběhu se ale bude odvíjet od obsahu vaší krabice, proto pro mě není možné hraní ohodnotit známkou. Z toho důvodu nikdy nebudu recenzovat sběratelské hry, i když jich hrajeme několik :)

Mít kamaráda, který vlastní krabici Discover a mohli bychom si je po dohrání vyměnit, nebojím se po něm sáhnout a třeba bych si našel komunitu lidí, kde se můžou krabice "točit". Jinak vám ale Discover nemůžu doporučit, když za stejnou cenu pořídíte třeba skvělého Robinsona Crusoe.

Petr

Hodnocení designu: 4/5


Odebírat a komentovat nás můžete na facebooku