recenze - DELTA

29.10.2023

Milí čtenáři, mám pro vás opět malý kvíz, ale nebojte se, pokud nebudete vědět, nic se neděje a to samé platí, i pokud vědět budete. Můžeme začít první otázkou, připravte se, jdeme na to. Kde se nachází oblast Camargue? Chcete nápovědu 50 na 50? Ne? Tak si svou odpověď promyslete a pojďme na další otázku. Co je to mechafauna? Využijete přítele na telefonu? Zase ne? Prostě to všechno dáte jen tak z hlavy? Já to věděl, naši čtenáři jsou ti nejchytřejší a nejznalejší, prostě nejlepší.

A protože jste tak skvělí, tak je pro vás dnes rozbalím a otevřu krabici od hry Delta a následně tuhle deskovku otestuju, jak se patří. Bedýnka je to klasická, i když o něco užší, než bych očekával. Pod víkem vás pak čeká hned několik kartonů, ze kterých si budete muset vyloupat žetony. To je i jeden z hlavních rozdílů oproti deluxe edici, kde jsou některé žetony a destičky nahrazeny pevnějšími, nebo rovnou dřevěnými. Zpátky ale k naší "obyčejné" verzi, protože ani ta zas tak obyčejná není. Například herní plán i výrazné karty na mě hned na první pohled zapůsobily velmi povedenou grafikou. Francouzskou ilustrátorku Nastyu Lehn jsem doteď neznal, ale budu muset sledovat její práci, jelikož dnes recenzované deltě vdechla opravdu jedinečný styl a zvláštní steampunkovou atmosféru. Navrch si přičtěte třpytivé krystaly a flakony a myslím, že i s "nedeluxe" verzí uděláte dost parády… Tedy až do chvíleb než při hraní narazíte na naprosto tristně provedené žetony pro označení karet. V Tlamě si tohohle nedostatku byli vědomi, takže tahle kartonová kolečka můžete nahradit skleněnými, ale zadarmo to nebude.

Příprava hry není žádná věda, pokud tedy máte všechny komponenty nějak rozumně roztříděné, tomu bohužel nenapomáhá absence jakéhokoliv insertu. Podlouhlý herní plán je pak dominantou hry a všechny ty ikonky, mapa Delty a rozložené žetony na mě působí velmi líbivým a dosti minimalistickým dojmem. Člověk by se ale skoro až zalekl té hromady možností. Nebojte, Deltu bych zařadil spíše do kategorie středně obtížných her, které svým rozsahem jen těsně převyšují tituly pro rodinné hraní. Pravidla jsou sepsána přehledně, dobře se vysvětlují novým hráčům a problém nebudete mít ani s případným dohledáváním některých detailů. S přehledností hry během partie to ale až tak růžové není. Autorům se povedlo všechny ikonky na kartách, herním plánu i žetonech opravdu stylově zakomponovat a hra rozložená na stole díky tomu vypadá krásně. Bohužel mi ale všechno nerazí do očí na první pohled tak, jak bych si představoval.

Není to ale naštěstí nic, co by mi výrazně kazilo herní zážitek. Tohle je zkrátka velmi složitá disciplína, jak vyvážit líbivou a jednotnou grafiku s přehledností. Na druhou stranu chápu, že je podobné hodnocení velmi subjektivní, což se samozřejmě týká i zbytku recenze. Pojďme od toho a raději se podívejme, jak taková partie probíhá. Slovy mého redakčního kolegy Yarka, the parka: "Nic na tom není! Dostaneš deset karet, tří se hned zbavíš a v každém kole tři karty zahraješ. Tady můžeš dokončovat vynálezy, tady prozkoumáváš mapu a tady vydáváš publikace. Dáš si ještě Krušovice?" Jeho slova bych klidně vytesal do kamene, protože přesně o tom Delta je. V průběhu šesti kol hrajete vaše karty pod tři segmenty herního plánu a pomocí ikon si zlepšujete své postavení na ukazateli výzkumu a znalostí, pohybujete se na mapě, nebo se snažíte získat destičky vědeckých publikací a vynálezů.

Vítězem se stává ten, kdo bude mít na konci partie nejvíce vítězných bodů. K těm průběžným z mapy Delty se vám přičtou body za nasbírané karty a žetony tvorů vynásobené koeficientem, který si budete také muset zvýšit na už zmiňovaných ukazatelích znalostí. Mezi jednotlivými koly pak můžete získat nové a lepší karty do vaší ruky, ale velmi zajímavou mechanikou je právě vracení karet do ruky. Pod vaší osobní deskou hráče jsou tři sloty, do kterých na konci každého kola přidáte právě zahrané karty a následně si vyberete novou sadu pro nové kolo. Než se tenhle výběr stane intuitivním, bude to chtít zahrát několik partií a tím se dostávám k dalšímu bodu. Znovuhratelnost Delty je skvělá a my jsme si každou hru užívali, zkoušeli jsme různé taktiky, směry, kterými se vydat a jaké části herního plánu se například věnovat na úkor ostatních. Klidně ale hrajte vyváženě, zobněte si něco málo tady, něco zase tam, projděte si jednu a půl trasy na mapě a i takovýmto způsobem se nakonec můžete dočkat vítězství.

Přehlednost některých ikon a žetony pro označení karet jsem sice moc nepochválil, ale celkově se jedná o opravdu pěknou hru a to i v téhle "obyčejné" verzi. Velmi originálně pojaté steampunkové téma tady taky funguje dobře a autoři i díky němu měli volnou ruku při designování jednotlivých akcí. Partie jsou vlastně docela pohodové, protože po zahrání karty v podstatě vždy něco získáte, ale budete-li chtít vytěžit v každém kole maximum, čeká vás slušný hlavolam, jak a v jakém pořadí vaše tři karty zahrát. A jak už jsem zmiňoval výše, to samé platí pro výběr sady karet pro každé další kolo. I tak si myslím, že to Delta na našem trhu nebude mít vůbec jednoduché, právě kvůli tématu, které na spoustu hráčů sice zapůsobí svěžím dojmem, většina ale podle mě dává přednost běžným zvířatům, na které se mohou jít podívat do místní ZOO. Jednoduše vyhledávají podobné hry, které jsou ale trochu více zakotveny v realitě. Jejich chyba.

Doufám, že dnešní recenze byla vyčerpávající a pomohla vám vychýlit ty pomyslné jazýčky na vahách. Jakým směrem, to už nechám na vás. Já si Deltu rozhodně nechám ve své deskoherní sbírce a trochu mě mrzí, že už letos skončila sezóna grilovaček a večerních posezení na chatě, protože přesně tam by tahle deskovka perfektně zapadla.