recenze - CHARTERSTONE

30.12.2018

Legacy hry jsou pro recenzenty strašně nevděčné záležitosti. Ze samotného principu se ucelený herní zážitek rozkládá po celou délku kampaně, takže jsou dojmy nejsilnější, až po co možná nejvíce odehraných hrách. Až poté, co se otevře několik balíčků, nalepí většina samolepek či nastane spousta událostí. Na druhou stranu jsou všechny tyto aspekty překvapením a sami autoři si přejí, aby to tak i zůstalo. Otázkou tedy je, o čem všem může takový pisálek psát. 

Pokusím se napsat co nejvíce a prozradit co nejméně. Kdybych psal třeba o korpuskulárně-vlnovém dualismu, bylo by to bezpečnější - o tom vím veliké hovno. Možná vám místo popisování hratelnosti opíšu básničku a místo designu nějaký vtip? Uvidíme ...

S Legacy hrami se u nás roztrhl pytel ... bych řekl, kdyby to byla pravda. V současné době jsou deskovky s legacy mechanikou pořád okrajovou záležitostí (na rozdíl od zahraničí). Ovšem dnešní hlavní aktér, Charterstone, se snaží tuto situaci změnit. Těžko odhadnout, jestli zrovna Charterstone přiměje velkou část deskoherní populace investovat do jednorázového, i když silného, herního zážitku, ale za pokus to stojí.

Je potřeba velká dávka preciznosti.
Je potřeba velká dávka preciznosti.

Na začátku všeho je bezejmenná vesnice rozdělená do šesti části (chartery), o které se budete starat vy a dalších pět kumpánů. To, jak se bude rozvíjet vaše část, jak budete plnit úkoly, stavět budovy, využívat různé pomocníky, a tím získávat vítězné body, je už jenom na vás. Čekají vás příjemné překvapení i nepříjemné zvraty. O těch bych neměl mluvit, proto se ani nebudu zmiňovat o prvním zvratu pro vítězného hráče hned úvodního kola.  

Charterstone je rozdělen do dvanácti partií s délkou přes hodinu na jednu. Celkově bych to pak tipnul na 15-20 hodin čistého hraní, mno, i když čistého úplně ne. Nemalou dobu vám totiž ukrojí studování pravidel ...

Pantáta
Pantáta

Pravidla jsou vysvětlována velmi specifickým způsobem, postupně během kampaně. Před první hrou nepotřebujete studovat kvanta stránek a ani se nemusíte otravovat s jejich vysvětlováním spoluhráčům, ale rovnou se můžete pustit do hry. Hra vás bude vše učit v průběhu kol, a tady vidím kámen (stone) úrazu.  

Zákonitě vás bude studování pravidel zdržovat od hry, a aby se spoluhráči nenudili, občas jim dejte novou kartičku s pravidly k přečtení. Pro některé nedočkavé hráče můžou být tuto "hluché místa" iritující. Už po třetím kole se na vás sypou nové pravidla a informace jak dolary na Jeffa Bezose. Vstřebávat a hlídat si všechny texty, které se navíc časem přelepují a obměňují není úplně nejsnadnější. U takového způsobu existuje vyšší riziko, že se naučíte něco špatně, nebo se jen přeslechnete, a dané pravidlo nebudete správně dodržovat několik kol, někteří do konce kampaně :)

Na Deskologu probíhá leak tajných informací.
Na Deskologu probíhá leak tajných informací.

Odbočím od hratelnosti a zamířím k designu, ačkoliv jsme měli při focení svázané ruce mlčenlivostí a nechtěli jsme spoilovat všechny komponenty, Charterstone je hrou velmi, velmi líbivou a kvalitně zpracovanou. Od působivé krabice, přes kartičky, samolepky, ilustrace od manželského páru Liny a Davida ze studia Mr. Cuddington (Deskolog chystá rozhovor, ups, další leak), dřevěné komponenty inspirující se hrou Scythe od stejného autora, božími kovovými mincemi, a to vše rozdělené v praktických krabičkách.

Měli jsme svázané ruce při focení, ale u hodnocení designu jsme naprosto volní, a také udělujeme Charterstonu trofej, zaslouženě :)

Naše názvy čtvrtí jsou společensky nevhodné a fotku nelze použít.
Naše názvy čtvrtí jsou společensky nevhodné a fotku nelze použít.

Všeobecně se dá říci, že ke hraní legacy deskovek potřebujete splnit dvě zásadní podmínky - sehnat věrné kumpány, kteří s vámi vydrží až do konce, a mít moře času. Obojí je velmi drahocenné, ale za odměnu by měl být silný herní zážitek, silnější než u běžných her. Pokud tomu tak není, něco je velký špatný.

Charterstone se podle vzhledu tváří spíše jako rodinná hra, základní jednoduchá mechanika worker placement to jen podtrhuje. Rodinka hrající Osadníky z Katanu může vyzkoušet "něco trochu jiného" a zahrát Charterstone jako vstupní hru do světa legacy. Ovšem, jak už jsem zmiňoval, komplexní pravidla můžou zaskočit nejednu maminu. 

Sláva! První hvězda.
Sláva! První hvězda.

Pokud jste se z článku nic moc nedozvěděli, jenom dobře. Tvůrce Charterstonu, Stegmaier, klade důraz na překvapení během hry a spoilování nezbytných informací. Takže nebuďte zvědaví a raději si pořiďte tuto gamesu.
Za mě osobně není Charterstone tou hrou, která změní smyšlení většině hráčům deskových her k legacy titulům. Ať už jsou důvod divoká pravidla, rodinné téma nebo slabší příběh. Každopádně jakýkoliv počin tímto směrem je správný krok k rozšíření českého rybníku.


Yarek, the párek


P.S.: Tak aspoň ten slíbený vtip: "Sedí indián u vodopádu a kouká na svou ženu jak pere prádlo. V tom z vodopádu spadne kámen jeho ženě na hlavu a zabije ji. Indián zkušeně: "To už je třetí pračka, kterou mi zničil vodní kámen." "


Hodnocení hratelnosti: 3/5

Hodnocení designu: 5/5


Odebírat a komentovat nás můžete na našem facebooku