recenze - CATAN - ŘÍŠE INKŮ

21.04.2019

Incká říše zanikla už před více než 400 lety, což jsem si vygooglil, protože nejsem moc zběhlý v zeměpise a vždycky mi dohromady splývali Aztékové, Inkové a Májové. Pokud se budete chtít o říši Inků něco málo dozvědět, tak na úplně první stránce dnes recenzované hry najdete stručný souhrn historických informací. A nebo koukněte na dokument Inkové: Vládci mraků, nedávno ho dávali na Prima ZOOM. Jestli je vám to ale jedno a zajímá vás, jak se nám hrála tahle deskovka, tak to se pokusím sepsat v odstavcích níže :)

  Těch Catanů se nám na Deskologu už objevilo dost, včetně masivního BIG BOXU a třeba i starší kostkové varianty. Říše Inků je samostatná hra, která si bere základ z původních Osadníků a přidává nové prvky, které by měly nalákat i majitele a pravidelné hráče původní hry. Tak se jdeme podívat do krabice, co tady máme nového. Velká část obsahu opravdu odpovídá původnímu Catanu, hned mě ale zaujaly speciální dílky mapy zobrazující prales, zelené plastové figurky křovin a desky kmenů. Kvalita zpracování odpovídá původní hře, tedy její novější verzi s plastovými cestami a městy.

Přiložená pravidla popisují klasický Catan a Říše Inků je popsaná v podstatě až na posledních dvou stranách. Stejné je to při samotném hraní, v prvních kolech hrajete klasický Catan. Házíte kostkami, sbíráte karty surovin. Místo ovcí tady máte lamy alpaky a z džungle můžete získat peří nebo koku. Změna nastává ve chvíli, kdy postavíte svou první vesnici nebo ji  vylepšíte na město a začíná tím rozvoj vašeho prvního kmenu. Rozvoj si znázorníte pomocí žetonů na kartě hráče.

Jakmile váš první kmen dosáhne nejvyššího stupně rozvoje, vaše říše se dostane do tzv. úpadku a aktuální města a vesnice obklopí právě figurky křovin, což vypadá opravdu stylově. Vesnice, které jsou v úpadku vám sice dále generují suroviny, nicméně stávají se zranitelnými a vaši soupeři na jejich místě můžou stavět své budovy. Trochu mi to připomíná mechanizmus z mé oblíbené hry SmallWorld, nenechte se ale zmást, rozdíl v hratelnosti je propastný.

  Dalším novým mechanizmem je právě vylepšování vašich kmenů.  Každý hráč má před sebou desku kmenů, která zobrazuje vývoj vaší civilizace. Každý kmen má čtyři stupně vývoje a k postupu na lepší úroveň dochází prostřednictvím stavění nových vesnic a měst. Takže, na rozdíl od klasického Catanu, v Říši Inků nesbíráte body za postavená města, cesty a vesnice, ale snažíte se vaše kmeny dostat na nejvyšší úroveň. Vyhrává hráč, který úspěšně dovede svůj poslední kmen k třetímu stupni vývoje, čili umístí na desku kmenů jedenáct žetonů rozvoje a "zahájí tak vzestup Inků 100 let před příchodem Španělů!

Téma se do hry povedlo naroubovat i graficky, nové ilustrace dílků a karet jsou povedené a hra svým zpracováním určitě nedělá sérii Catan ostudu. Nečekejte ale žádnou revoluci.

 Ve čtvrtém odstavci jsem zmiňoval fázi úpadku, a to je vlastně hlavní deviza téhle jihoamerické verze osadníků. Možnost stavět své budovy na místo soupeřových a vylepšovat si civilizaci. Stačí to k tomu, abych si já jako majitel předchozích několika verzí Catanu tuhle hru pořídil? Ne. Podle mě je Catan - Říše Inků vhodný spíše pro nové hráče, kteří ještě standardní verzi nemají. Jednoduše si vyberete buď klasickou verzi, která je více rodinná nebo Říši Inků, nabízející větší možnost interakce mezi hráči.