recenze - CATAN - HRA O TRŮNY: NOČNÍ HLÍDKA

17.12.2017

Když jsme na deskologu vymýšleli vánoční soutěž, původně jsme chtěli jako úkol vyjmenovat do komentáře všechny verze a rozšíření osadníků, co u nás kdy vyšly. Myslím, že vítěz by na sebe mohl být hrdý. Jestli někdo všechny ty krabice karetních a kostkových variací vlastní, určitě už zaznamenal novinku, kterou na letošní zimu připravilo Albi.

Loni mě překvapila na první pohled zvláštní kombinace dvou jiných světů, a to Carcassone a Star Wars. Proti tomu se zdá být spojení Osadníků s oblíbeným fantasy konzervativní. Už provedení samotné krabice, kde se mísí loga CATAN a Hra o trůny, nepůsobí rušivě, naopak, hra dostane v polici VIP místečko. Pro mě je ale důležitější hratelnost a obsah, který rozhodne o tom, jak často se poté hra přesune z police na stůl.

Krabice je nadstandardně velká i těžká, takže se po rozbalení nebudete divit, že je napěchovaná obsahem. Spousta kartonu (nadšení vyloupávači si přijdou na své), akční karty a detailní plastové figurky pro stavění cest, osad a tvrzí. No a pak tady máme něco, čeho se u klasických Osadníků nedočkáte, figurky stráže a divokých doplněné o čtyři části zdi. Ta pak herní plán rozděluje na dvě části, starou známou a novou, která přínáší právě téma Hry o trůny. Rám mapy je navíc oboustranný a nabízí možnost zahrát si klasické osadníky.

Zpracování všech komponent je o úroveň lepší než u původní hry z roku 1995 a rychle zjistíte, že je jedno, jestli jste v době vydání nebyli na světě nebo maturovali. Hra má totiž pořád své kouzlo a tahle inovace ho ještě zvyšuje. Insert v krabici je plastový a umožní pohodlný přístup ke komponentům. Pro karty surovin a akcí, které jsou větší a mají nové ilustrace, jsou připraveny dva plastové podavače. Všechno má prostě na stole i v krabici své místo.

Po rozložení tedy hra vypadá luxusně, ale co hratelnost, přineslo atraktivní téma také nové herní možnosti?

Až na drobné změny zůstává mechanizmus z osadníků. Házíte kostkami, sbíráte suroviny, které vyměňujete za cesty a osady. Jedna kostka ale přibyla a přináší sebou nepříjemnost - divoké, kteří mají jediný cíl, a to dostat se na tu stranu herního plánu, kde si v klidu a míru těžíte suroviny. Ve chvíli, kdy budete chtít stavět nové osady, se vaši šedí nepřátelé dávají do pohybu a každý další hod dvanáctistěnnou kostkou začíná bolet. Hra přináší tři druhy nepřátel a každý si vás podá jinak.

Ideální je hrát ve čtyřech hráčích, každý dostane kartu hrdiny se speciálními schopnostmi a mapa je plná polí k těžení, bez pázdných bílých míst. Nepřátelé hru časově prodlužují a stavění strážců na zeď navíc přináší nové strategické možnosti, takže dumaví hráči budou ještě více dumat a ti nervózní budou ještě víc nas..... naslouchat dumání. Navíc, pokud jste zvyklí, že osadníky neznalým hráčům rychle vysvětlite, tady to budete mít složitější. Připravte si tedy na hraní dostatek času. Pokud byli Osadníci z katanu vstupní hra, tady to už podle mě neplatí.

Nevím, jestli u nás hra vyšla z vypočítavosti ("Hra o trůny se musí prodávat"), nebo si ji někdo nejdříve pořádně zahrál a poznal její možnosti. Nakonec je to jedno, tahle fúze deskoherního a knižního světa se podle mě povedla. A ptáte se, jestli se hra bude líbit vašemu příteli/manželovi/milenci/volovi? Sedím u právě dohrané hry, kterou vidíte na fotkách, koukám se skrz zeď na nájezd divokých a jo, je to tam!

Hodnocení designu 5/5

Hodnocení hratelnosti 4/5

Druhá strana rámu hry umožňuje hrát klasickou verzi osadníků pro konzervy.