recenze - CARTAGENA

18.10.2018

Slavný útěk z Cartagénské pevnosti v roce 1672, si můžete vyzkoušet na vlastní kůži ve hře, s odvozeným názvem, Cartagena. Pravost příběhu jsem nedokázal nikde ověřit, a proto pochybuju o jeho věrohodnosti. Naštěstí na tom vůbec nesejde :)

V neděli večír se měl hrát Bang! snad se všemi rozšířeními, co vyšly a teprve vyjdou. Abychom se nenudili, přibalil jsem k tomu ještě kostkový Bang! na vyzkoušení, prý ještě lepší, než klasický karetní. Obrovsky natěšený jsem svolal naši věrnou a spolehlivou deskoherní skupinu, která to nečekaně na poslední chvíli odvolala. Inu, co se dá dělat, budu si to pamatovat, a jako alternativu vezmu Cartagenu od Piatniku, loňskou edici. Volám Petrovi ohledně menší změny - z plánované swingers party bude rande ve dvou. Nakonec překvapil on mě, vzal s sebou svou novou přítelkyni. Pěkná to ona je, ale znáte to, vzhled není všechno, důležitější je, jak dobře umí hrát deskovky! Hned si ji otestujeme :)

Cartagenu jsme vytáhli v ostravské knajpě v "Hajcu". Herní plocha se skládá z menších, spojených destiček / chodeb. Není třeba velkého prostoru a mezi Kofolou a čepovaným Mustangem hra pěkně zapadla. Během přípravy mi hrdličky prozradily, jak došlo k jejich seznámení, prý ji oslovil v New Yorkeru na pokladně a pozval na rande. Romantika až mi začalo tlačit na svěrač. Tak raději začnu vysvětlovat pravidla a nejlépe ještě před druhým pivem. Naštěstí je to otázka pěti minut. Základem jsou dvě akce: první - pomocí symbolů na kartě se můžete posunout dopředu k cíli, druhá - vrátíte se zpět k nejbližší figurce a doberete si karty z balíčku.

Všichni začínají ve vězení na Cartageně, které je už při třech hráčích narvané k prasknutí, a kde pouhé vyklouznutí mýdla z ruky je děsivou noční můrou všech uvězněných. Není divu, že by všichni nejraději utekli někam daleko, třeba na ostrov Tortuga, baštu pirátů, s nádhernými plážemi, palmami a nekonečnou zásobou rumu. Přesně tohle je taky cíl hry, uniknout z Cartageny a dostat se na Tortugu jako první (a zabrat nejlepší lehátka na pláži)

V ruce držíte několik karet, které odhazujete a figurky svých pirátů posouváte na políčko se symbolem odpovídající symbolu na kartě, např. vyložím papagája - skočím na políčko s papagájem. Jenže teď pozor, pokud je na daném symbolu už jiný pirát, přeskakujete políčko až na další volný symbol s papagájem!

Tahy a kola plynou a naši piráti se pomalu, ale jistě posouvají blíže svému vysněnému cíli - rumu. Jelikož není potřeba v jednotlivých tazích zapojovat vaše oba dva mozkové závity, lze během hry konverzovat a přitom neztratit přehled o hře. S Petrem jsme teda probrali Deskologovou novotu - Instagram! Ano, je to tak, podlehli jsme osm let starému trendu, a nově jsme zřídili instagramový profil @deskolog. Budeme zase o něco blíže našim čtenářům a hlavně čtenářkám .)

Teprve v průběhu hry nám došlo, jakou taktikou je třeba hrát, abysme neměli v ruce místo karet jen brambůrky. Je potřeba pravidelně a vhodně využívat druhou akci pro vracení se nazpět a dobrání karet. Nejlépe hned, pokud jsou na nejbližším políčku dva piráti, to znamená dvě karty navíc. Vracet se totiž můžete i na obsazené políčka. Bez karet v ruce se opravdu špatně hraje.

Dostat se z Cartagénského vězení je jenom půl úspěchu, protože jsem těm dvoum holubičkám přichystal volitelnou variantu s Tortugou. Na tu se lze dostat pouze lodí, která pendluje od břehu ke břehu, a musíte na ni využít jednu svou akci. Když můžete odplout soupeři před nosem, velmi rádi takovou akci využijete :)
Mezitím nová snoubenka od Petra, říkejme ji třeba "Katka", měla hovor od kamarádky. Potřebuje nutně odejít dříve a rozehraná hra vypadá ještě na hodinu. Naštěstí není nic jednoduššího, než odebrat každému několik pirátů, stále čekajících ve vězení na svou příležitost, a tím ihned zkrátit hru. Počtem pirátů můžete hladce štelovat délku hry. Jednoduché a praktické! Nakonec vše dopadlo tak, jak dopadnout mělo. Nejdříve zabrala všechny lehátka na pláži "Katka", no jo, štěstí začátečníka. Tím okamžitě končí hra a zbylí piráti mají smůlu. Gratulujeme "Katce". Prvním testem prošla na výbornou.

Bohužel, už se musela oblékat, spěchajíc na šalinu. Petr šel gentlemansky doprovodit svou "nastávající" a na mně nechal úklid hry. Aspoň jsem mohl chvíli o samotě zhodnotit Cartagenu. Očekával jsem spíše hru pro děti, o to více mě překvapila, velice příjemná zábava během hraní. Pravidla naprosto jasné, s přímočarým vítězným cílem. Náhoda se objevuje při tahání karet z balíčku, ale poté rozhoduje vaše taktika posouvat vaše panáčky tam a zpět takovým způsobem, aby jste přeskočili co nejvíce políček a přitom měli v ruce stále dostatek karet. Na hře musím pochválit spousty volitelných možností a variant, které umožňuje verze z roku 2017.

Petr už se vrátil z venku, celý natěšený na nějakou dobrou pizzu. Po tom náročném útěku z Cartageny nám oběma pořádně vyhládlo. Během jídla mi řekl pravdu o seznámení s Katkou, nepotkali se v New Yorkeru na pokladně, ale seznámil je kolega. Opět si ze mě vystřelil, to mám teda kamaráda ...

Celkově hodnotím Cartagenu pozitivně, protože o zábavu bylo postaráno. Určitě si ji ještě zahraju s jinou variantou, a tentokrát s mou dcerou. Předpokládám, že takovou lehkou hru pochopí a bude se u toho bavit minimálně stejně jako dospělí.

Yo ho!

Hodnocení designu: 2/5
Hodnocení hratelnosti: 3/5