recenze - AZUL

27.05.2018

Na hru Azul jsme upozorňovali už v našich tipech pro letošní rok. Mindok si vždycky dobře vybírá, jaké hry vydá, a i když mám tohle vydavatelství spojené hlavně s eurovkami, udělali skvělé rozhodnutí a přinesli na český trh Azul. Proč nás tahle hra na první pohled zaujala a jestli naše nadšení vydrželo, se dozvíte níže.

Krabice Azulu je ozdobou každé poličky, až je mi líto ji dávat mezi ostatní hry, tady si prostě ilustrátor vyhrál. Nadšení nekončí ani po zvednutí víka, pod českým návodem a herními deskami najdete parádní plastový insert, v něm stylový pytlík, do kterého si hned přesypete 100 kusů dlaždic. Tady musím pochválit barevné podání všech komponent, dlaždice do vaší mozaiky, herní desky i samotná hrabice, všechno k sobě parádně ladí. Ta hra má prostě styl. Četl jsem jak někteří hráči srovnávají Azul s Patchworkem, což je podle mě úplně mimo, tedy hlavně co se týče zpracování (samozřejmě i ceny).

Doufám, že na fotkách půjde dobře vidět, jak je celá hra plastická. Zapomeňte na papírové žetony, všechny dlaždice, které jsou hlavními komponenty, jsou z kvalitního plastu. Jejich lesklý a oblý povrch působí opravdu luxusně. Ke zpracování mám tedy dvě výtky. Ta první je dřevěná kostička pro počítání bodů, stačí jeden neopatrný pohyb a už se volně pohybuje po stupnici. Druhá věc, která mě nemile překvapila, byly desky hráče. Tedy graficky jsou na skvělé úrovni, stejně jako zbytek hry, ale při hraní se otáčí. Řešením je mírným tlakem prohnout desky na opačnou stranu, takže tento nedostatek mám vlastně vyřešen :)

Pravidla mají asi šest stran a je v nich velké množství příkladů. Hra se tedy učí jedna radost a za patnáct minut budete mít jasno. Popravdě jsem po přečtení pravidel nenabyl dojmu, že je to nějak výjimečná hra, to nastalo až po prvním zahrání.

Příprava je rychlá, každý hráč si vezme desku hráče, umístí bodovací kostičku na hodnotu nula a dává pozor, aby nedrcnul do stolu :) Vyberete prvního hráče a ten rozmístí dlaždice na kruhové výlohy, které slouží jako nabídka. Postupně si pak dobíráte dlaždice stejné barvy a snažíte se je strategicky umisťovat do pěti řad.

Vtip je v tom, že nejdříve musí dlaždice projít přípravnými řadami, a teprve až je taková řada plná, přemístí se jedna dlaždice na stěnu s mozaikou. Pokud si ale dlaždic stejné barvy vezmete zbytečně moc, musíte je odložit na podlahu, a to přináší záporné body. Na konci vyhraje hráč s nejvíce body, které nasbíral v průběhu hry, plus na konci hry získáte bonusy za kompletní řady, sloupce a sady stejných barev.

Azul je jednoduchá a rychlá hra. Jednoduchá v tom smyslu, že snadno pochopíte její pravidla, ale než objevíte všechny možnosti, jak se zlepšovat a zároveň i škodit soupeři, zabere to spoustu partií. Mám rád tyhle hry, kdy si člověk zahraje jednou a hned má chuť pokusit se pokořit soupeře znovu a znovu. Věděl jsem předem, že je Azul pěkná hra a i tak jsem z obsahu krabice nadšený. Je to jedna z nejhezčích abstraktních her na trhu a zároveň je tak chytlavá, že si musím jít dát s Yarkem další partii.