recenze - ARKHAM HORROR (TŘETÍ EDICE)

08.03.2020

Město Arkham je opět v objetí slizkých chapadel a vám, jako vyšetřovatelům, nezbývá nic jiného, než potřetí odložit rozkouřený doutník a sklenici luxusního bourbonu. Je zapotřebí zavřít všechny ty podivné portály z jiných dimenzí jednou provždy... a tentokrát snad naposled.

Značka Arkham Horror je s námi třiatřicet let a za tu dobu si dokázala vybudovat mezi hráči silné postavení. Toho je si vydavatel (Fantasy Flight) vědom a deskoherní námět dojí jak selka kraví vemeno. Vydání třetí edice tedy není ničím překvapivým. Temné téma zasazené do roku 1926 ve fiktivním městě Arkham je můj šálek Jihlavanky. Jak jsem se naposled popral s Lovercraftovými prastarými si můžete přečíst zde. A stejně jako minule, i tentokrát jsem se do toho vrhl jen na vlastní pěst.

Město Arkham, kde se odehrávají všechna dimenzionální zvěrstva, je rozděleno do několika čtvrtí na modulární mapě. Díky tomu bude každý scénář trochu jinak rozestavěn. Přiznám se, že na mě herní "deska" udělala dojem. Po časově náročnější přípravě a vybraném scénáři "Příchod Azathotha" (to je ta přerostlá přísavka) se můžu pustit do první akce. Jako postavu vyšetřovatele jsem si vybral servírku, dle mého názoru nejideálnější povolání pro boj s Prastarými "chtějícími-si podrobit svět". Má vyrovnanou fyzickou a mentální sílu a 3$ do začátku. V roce 1926 jste si za to mohli koupit sedmdesát dva vajec nebo osm panáků tvrdého a slušně se zlískat.

Herní kolo je rozděleno do čtyř fází, které jsou:

Fáze akcí - V první fázi hry jsou na řadě vyšetřovatelé. Hráč může provést až dvě akce, což není na žádné srandičky okolo. Takže jsem se pohnul do sousední čtvrti a pomocí akce střežení odstranil jeden žeton zkázy. Tím můj tah pro toho kolo skončil. Na výběr jsou sice ještě akce jako soustředění, zkoumání, obchodování nebo shánění prostředků, ale znáte to - pomalu ale jistě! Žetony zkázy se válejí po městě jak bezdomovci a musíte je zlikvidovat dřív, než se objeví nákaza. Myslím ta dimenzionální. No nic, jaká je další fáze?

Fáze nestvůr - v tuhle chvíli přijdou na řadu nestvůry a jiné havěti. Každý druh má svůj specifický pohyb po městě, a tak se může stát, že kolem vás jen proběhne, nebo na vás rovnou naletí jak moucha na hovno. Ve druhém případě s vámi ihned začne zápolit a utržíte mentální, nebo fyzické zranění. V tom horším případě obojí. Navíc v dalším kole ztratíte minimálně jednu drahocennou akci, tím že nestvůru zabijete nebo poseroutsky zdrhnete. A to jsem taky udělal.

Fáze střetnutí - důležitá fáze pro objevování stop v Arkhamu. Bez objevených a získaných stop se nehnete z místa a můžete mlátit potvory hlava nehlava klidně celý den. Protože právě určitý počet stop vás posune dále v příběhu / ve scénáři. Pro každou lokaci je přiřazen zvláštní balíček karet střetnutí s možností zisku určitého vybavení. Rádi byste nějaký revolver? Běžte do říční čtvrti. Rádi byste dvacet deka vysočiny? To běžte do Hrušky.

Fáze mýtů - v poslední fázi nastanou události podle náhodně vybraných žetonů. Většinou se rozšíří zkáza, objeví se nestvůry nebo otevře dimenzionální brána. Nic pěkného na pohled, bohužel se tomu nevyhnete. Všechny druhy mýtů minimálně jednou za hru vylosujete.

Je konec prvního kola a znovu je na tahu má zkušená servírka. Takticky se posunu o dvě lokace a opět odstraňuji žeton zkázy pomocí akce střežení. Tím končí můj tah. Já vím, hraje se to trochu samo. A když se to nehraje samo, tak za vás hraje náhoda. Co si budeme nalhávat, Arkham Horror je vzorný zástupce ameritrash, jako stylu deskových her. Zkoušky dovednosti pomocí kostek jsou nedílnou součástí celé série, bez kterých by byla hra jako turista v Itálii bez koronaviru.

Jako fanda tématu Arkham her a sólo hraní nemůžu hodnotit třetí edici vůbec špatně. Drží si svou temnou tematičnost, designově vypadá pořád skvěle a pravidla sice prošly změnami, ale osobně jsem s nimi za dobře.) Herní mechaniky jsou zjednodušeny a i herní doba bude podstatně kratší, než předchozí díly. Věřím, že v sólo variantě zvládnu dohrát scénář do dvaceti minut a tím nemyslím prohrát! Možná bude i nějaké lets play video na našem facebooku? :))

Yarek the párek