recenze - ANNO 1800

31.12.2023

Počátky videoherní série Anno spadají až do roku 1998, kdy na světlo světa vyšla historická strategie Anno 1602: Creation of a New World. Od té doby značka změnila majitele a vývojáře, v několika dílech jsme se dokonce podívali do budoucnosti, asi proto, abychom věděli, čemu se jako lidstvo vyvarovat. Poslední díl nese název Anno 1800 a jak číslovka napovídá, opět nás vrací do minulosti. Není to v této sérii poprvé, co se videohra dočkala i deskoherního zpracování, ale tentokrát to vypadá hodně nadějně, protože se ho neujal nikdo jiný, než veleslavný designer Martin Wallace.

Krabici deskovky zdobí stejná ilustrace s lodí, jakou jste mohli vidět na přebalu původní videohry. Tady je zkrátka na první pohled vidět použití licence a to velmi povedené. Co se týče obsahu, po rozbalení krabice, která neobsahuje žádný insert, vás bude čekat vyloupávání několika stovek žetonů. Těmi nejvýraznějšími jsou čtvercové destičky rozvoje, kterých je tady hned sto dvacet a herní plán, pak slouží především jako podložka pro jejich vyložení a roztřídění. Desky ostrovů pro jednotlivé hráče a menší desky starého a nového světa jsou také pěkně ilustrované, ale celkově vás grafické zpracování asi moc neoslní. A vlastně ani to dílenské. Všechny desky i karty jsou o něco tenčí, než by si zasloužily a například v porovnání s Brass: Birmingham od stejného autora je na Anno 1800 vidět jakási "budgetovost". Na druhou stranu musím pochválit přehlednou ikonografii a také přehledové karty, které jsou sice na tenkém papíře, ale obsahují všechny zásadní informace a především přehled herního kola.

Pravidla jsou pak velmi srozumitelně sepsána na nějakých deseti stránkách, včetně velkého množství příkladů. A musím přiznat, že už po prvním rychlém přečtení jsem byl natěšený na to, až se do hry pustíme. Největší část přípravy vám rozhodně zabere rozložení destiček rozvoje na velký herní plán. Absence jakéhokoliv insertu tomu moc nenapomáhá, ale když si destičky roztřídíte, nebo alespoň seřadíte, hodně vám to chystání hry ulehčí. Zbytek přípravy je pak až překvapivě banální. Každý z hráčů dostane jednu z desek domovských ostrovů, dřevěné kostičky obyvatel a k nim příslušné karty obyvatel. Připravíte zásoby kostiček, karet a žetonů a můžete se pustit do hraní. První pohled na rozloženou hru vás může zahltit především velkým množstvím zdrojů vyobrazených na destičkách, ale nebojte, vše si rychle sedne. Možná jsem teď trochu moc zabřednul do přípravy, ale zdá se mi, že ji v případě této hry hráči často vnímají jako jakéhosi strašáka, u nás to ale nakonec nebylo nic, kvůli čemu bychom si hru rádi nevytáhli z police a nerozložili na stůl.

Zpátky ale k hraní, vše je na svém místě, je čas vybrat prvního hráče. Ve svém tahu pak provádíte jednu z devíti akcí. A opět, není potřeba se ničeho bát, všechny akce jsou logicky provázané a díky tomu, že provádíte právě jen jednu akci v tahu, má Anno opravdu příjemnou herní flow. Zároveň si budete muset osvojit, jakým způsobem se ve hře přistupuje ke správě zdrojů. Vrchní řada na vaší desce ostrova obsahuje pět polí pro různé druhy obyvatel, od rolníků až po investory. Jednotlivé obyvatele pak představují barevné kostičky, které můžete přemisťovat do nižších řad na destičky rozvoje příslušné barvy. Rolník patří na zelenou a například takový řemeslník na červenou, každý prostě může vykonávat jen svůj určený typ práce a tím pro vás získávat zdroje. Nové obyvatele můžete naverbovat pomocí akce "Nové pracovní síly" a pokud nemáte dostatek zdrojů na dalšího obyvatele, klidně můžete některé ze stávajících vylepšit na vyšší úroveň.

K novým destičkám zdrojů se také dostanete pomocí akce. Rozvoj je zároveň jednou z nejdůležitějších částí hry a bez vyplňování polí destičkami se zdroji se neobejdete. Tedy, je tady ještě jedna cesta k získání zdrojů, a to je obchod s vašimi soupeři, od kterých můžete nakupovat použitím žetonů obchodu z vašich lodí. Zde mě ale zarazila taková zvláštnost, kdy provedete obchod a soupeř za prodaný zdroj získá peníze z banku. To mi samozřejmě moc nesedí, hned mě napadlo jak se se svou kocábkou plnou zboží vzdaluju od soupeřova ostrova a ze stěžně na něj křičím "Děkuji vám příteli, peníze vám dá banka." - "Cože? Co je tohle za blbost, já snad špatně slyším.". Jo, obchodování v Anno 1800 má prostě svá specifika. Jinak je to ale důležitý herní aspekt a ve chvíli, kdy svou flotilu rozšíříte, budete obchod využívat čím dál častěji.

Další podstatnou částí hry je hraní karet obyvatel. Každá z kostiček obyvatele na vašem ostrově se rovná právě jedné kartě a zahrání všech karet z ruky zároveň ukončuje hru, takže ho nesmíte podceňovat. Všechno je ale velmi pěkně provázané, takže na hraní karet určitě nebudete zapomínat. Je to vlastně takový koloběh, kdy najímáte pracovníky, kteří pak přinášejí zdroje, díky kterým si pořídíte nové, lepší destičky rozvoje a díky nim zase zajímavější zdroje, pomocí kterých uspokojíte vaše obyvatele. Geniální. Kromě obchodních lodí máte v přístavu i ty objevitelské, díky kterým můžete rozšiřovat svůj ostrov o desky Starého světa (které jsou mimochodem chybně vytištěné, ale než přijde nějaká oprava, není problém s nimi hrát), popřípadě objevovat nový svět, který vám umožní obchodovat s exotickým zbožím.

Nejlepší na tom všem je, že Anno ve své podstatě představuje pravidlově jednoduchou hru, která vám ale dává naprostou volnost v tom, co můžete dělat. Tyhle pomyslné mantinely skoro nejsou vidět, což může být velký problém především pro méně zkušené hráče. Já sám oceňuji, že mě hra nevede za ručičku a po finálním sčítání bodů vlivu má člověk alespoň pocit, že si svou výhru zasloužil, protože vymyslel fungující strategii. Nebo minimálně o trochu lepší strategii než jeho soupeři. :) Znovuhratelnost je taky velmi dobrá, i když první kola hry většinou začínají dost podobně, časem se nůžky rozevřou. Každý se chtě nechtě bude muset vydat svým směrem, třeba i s ohledem na to, které zdroje vybuduje, a tím je nabídne i svým soupeřům. Někdy je to zkrátka něco za něco a může dojít i na vyjednávání. Nesmím samozřejmě opomenout poměrně dlouhou herní dobu, naše první hra ve třech trvala přes tři hodiny, to ale bylo do značné míry způsobeno právě rozkoukáváním během první poloviny partie. Ve dvou jsme pak občas hráli téměř simultánně, především ve chvílích kdy jsme oba přesně věděli, co chceme a jak toho můžeme rychle dosáhnout.

Začnu asi tím méně povedeným. Co se týče zpracování, nejedná se v případě Anno 1800 o nijak oslnivou deskovku. Pro příležitostné hráče bych ji rozhodně nevolil, i když to nám může napovědět i použitá licence. Videoherní série Anno spadá mezi komplexní strategie a přesně tam nakonec patří i její aktuální deskoherní iterace. S tou ohromnou výhodou oproti jiným komplexním eurům, že vás nezahltí pravidly a poměrně dobře se vysvětluje i novým soupeřům, kteří ještě neměli tu čest. Jednotlivé aspekty od získávání nových destiček rozvoje z nekonečné nabídky, až po rozšiřování vaší herní plochy, jsou opravdu chytlavé a jednoduše řečeno mám u Anno 1800 pocit, že něco buduju. Za mě tedy nakonec velké doporučení.