recenze - 18CZ: POČÁTEK ŽELEZNICE V ČESKÝCH ZEMÍCH

18.02.2018

Když si pořizuju novou deskovku, většinou už předem vím, do čeho jdu. V dnešní době si můžete na webu zjistit jak hra vypadá, jak se hraje, jestli většinu hráčů baví, nebo naopak nudí. Pak můžete být jedině zklamaní, že není taková, jako se vám v hlavě z té mozaiky informací vyrýsovala. 18CZ jsem ale nekupoval po předchozím zkoumání recenzí a diskuzí, tohle jsem prostě vnímal jako povinnost pro každého českého fanouška deskovek. Že se jedná o hru pro náročné, jsem bral jako plus, ale zároveň jsem si nebyl vůbec jistý, jestli najdu stejně natěšené spoluhráče. Pakliže to máte stejně, třeba vám při rozhodování pomůže tenhle článek.

Samotná krabice je pěkně ilustrovaná a mezi ostatními hrami v polici budí pozornost, nás ale spíše zajímá, co je uvnitř. Po otevření na vás vykoukne obsáhlý návod na plnou hru a k tomu ještě jeden dvoustránkový pro začátečníky, s tím malým vám doporučuji začít. Dále v krabici najdete několik sad karet, herní plán, spoustu hexových dílků a žetonků k vyloupání. Každá železniční společnost má pak svoji desku a hlavně svoji sadu akcií, které najdete mezi kartami. Od první chvíle na mě celý obsah působí úžasným dojmem, všude vidím názvy českých měst a vlakových společností, říkám si, že tohle je opravdu jedinečná záležitost.

Po rozložení herního plánu se pocit ještě umocňuje, mapa České republiky, každé významnější město (významnější pro historii železnic) je na svém místě. Fox in the Box si s překladem a zpracováním prostě dali záležet. V krabici mi chybí insert, do kterého bych mohl rozdělit žetony a karty, budete se muset spokojit se sáčky. A ještě by se hodil nějaký stručný souhrn akcí, ten už je nyní ke stažení na stránkách vydavatele.

Můžete si také přikoupit rozšíření s menší mapou Moravy pro rychlejší verzi hry a pevnou desku na rozložení akcií. Obě desky se pak vejdou do krabice s hrou. Pokud si hru pořídíte, určitě rozšíření doporučuju, po vyprodání se už s největší pravděpodobností dotisku nedočkáme.

Jak už jsem zmiňoval, pro první hru doporučuji zvolit zjednodušená pravidla, naučíte se, jak stavět a vylepšovat tratě, jak nakupovat vlaky a stavět důležité železniční stanice ve velkoměstech. Můžete tak jednoduše představit hru ostatním spoluhráčům. Nečekejte ale od této radikálně zjednodušené verze žádnou velkou zábavu, na druhou stranu vám to moc pomůže při studování pravidel plné hry. Celkově mi v příručce s pravidly chybí příklady, je jich tam jen poskrovnu a k pochopení všech mechanik se budete muset v textu vracet a dohledávat potřebné informace. Až budete skládat partu, která s vámi tuhle hru bude hrát, určitě si před první hrou přečtěte pravidla všichni, hodně se tím hraní ulehčí.

18xx je série her založených na podobném principu, někdy jsou zaměřeny více na budování tratí, jindy na hospodaření a akciový trh. Ta první s názvem 1829 vyšla už v roce 1974. Můžete si také pořídit například 18OE a budovat slavný Orient express. Sám Leonhard Orgler, autor 18CZ, je podepsaný například pod 1854 ze sousedního Rakouska, nebo 1848 z daleké Austrálie.

A teď k samotné hratelnosti. Jak je asi z předchozího odstavce patrné, nejedná se o deskovku pro sváteční hráče. Celá herní partie se skládá z akciových a operačních kol. Během nákupu akcií sledujete, jak se daří společnostem, které patří vám i soupeřům. Většinový vlastník společnosti pak v operačním kole rozhodne, jak se bude společnost rozvíjet a jak naloží se zisky. Každý hráč má tedy svůj účet a účty svých společností. Píšu účet, i když ve hře najdete papírové bankovky, rychle ale pochopíte, že lépe poslouží papír + tužka + kalkulačka, navíc pak budete vypadat jako pravý burzovní makléř :)

V operačním kole se tedy na tahu nestřídají hráči ale společnosti. Klidně můžete zvolit taktiku, kdy nakoupíte akcie společností, kterým prezidentují vaši soupeři a budete jen vyčkávat na vyplacení dividend. Tím se sice ochudíte o možnost stavět železniční síť, ale i tak můžete dojít k vítěznému konci. To mě přivádí k dalšímu aspektu hry, který musím vyzdvihnout a to je volnost rozhodování. Spousta akcí je závislá na volné dohodě mezi hráči.

Budování a vylepšování železnice pomocí hexových dílků je určitě lákadlo pro každého fandu železnic, tady navíc spojujete Prahu s Kladnem a nebo mou oblíbenou Ostravu s Brnem. Téma českých železnic prostě umocňuje celkový zážitek ze hry. Jak se jednotlivé společnosti střídají, jejich prezidenti přikládají dílky na herní plán, zakládají nové stanice... je to prostě radost. No a pak se najde někdo, kdo vás svou železniční stanicí odřízne od zisků a donutí vás prodat mu menší společnost, o kterou jste tak pěkně pečovali.

Ve hře nenajdete snad žádnou náhodu, všechno je to o počítání a předvídání soupeřů. Někdy prostě jen přehlédnete možnost, která se vám při hraní otevře a v dalším kole už bude na nápravu pozdě. Například využití místních tratí, které si pořídíte v úplném počátku hry, je vhodné dobře načasovat. Všechno je prostě potřeba plánovat dopředu, nakoupit vlaky, které budou jezdit na vašich tratích a zároveň si hlídat jejich počet a stáří, pokrok totiž nezastavíte. Budovaní železnice a nákup akcií se střídá v příjemném tempu, a i když ve třech hráčích hra trvá cca 4 hodiny (ve čtyřech cca 5 a půl), celé to pěkně odsýpá až k finálnímu sčítání peněz.

Možná bych měl ještě jednou zdůraznit, že hra není pro začátečníky, osvojit si všechny možnosti a využívat je v praxi je otázka mnoha partií. Docela lituju ty rodiče, kteří hru pořídí dvanáctiletému (uvedeno na krabici) synovi, který je velký fanda do vláčků a pak zjistí, že se mu na hru jen práší v polici, protože nenašel spolužáky, kteří s ním budou takovouto komplexní věc hrát. V takovém případě se budou muset rodiče zapojit, naučit se pravidla a udělat z 18CZ nedělní rodinnou hru plnou nedělních rodinných hádek s puberťákem. Alespoň se pročistí vzduch :) Jednoduše, nákup téhle hry zvažte s ohledem na to, jestli ji vy nebo obdarovaný bude mít s kým hrát.

Je toho ještě spousta, co se dá k 18CZ napsat, ale já už se chystám na verdikt. Když zapomenu na to, že jsem fanoušek Fox in the Box a postavím se ke hře s nadhledem, viděl bych to takto: Pravidla by šlo určitě sepsat přehledněji, pokud se jimi ale prokoušete a najdete si bystré spoluhráče, odmění se vám hra vrchovatou porcí zábavy. Chytré zábavy.