Petrův pohled - ceny deskovek na českém trhu

26.11.2017

  V posledních několika letech se rozšiřuje nabídka deskových her u českých distributorů, ti se zároveň osmělili vydávat hry v ceně klidně přes dva tisíce korun. Přinášet na český trh velké krabice plné figurek už se navíc nebojí ani Albi, firma zaměřená spíše na rodinné a party hry. Z části je to způsobeno vývojem obliby deskovek celosvětově, přichází spousta nových designerů, jejichž hry se v podstatě přes noc stávají kultovními.

Loni jsem měl příjemné dilema, pořídit si Rebelii, nebo Blood Rage? Jednalo se o dvě největší hry v české distribuci a podle jejich prodejů se pak měli Rexhry a Blackfire rozhodovat, jestli se u nás budou takto velké věci s podobnou cenovkou vydávat. Nakonec jsem to vyřešil tak, že jsem si pořídil obě dvě a stanovil jsem si tak svůj limit. Dvě velké hry ročně jsou pro mě snesitelná finanční zátěž, nejlépe pokud vyjdou z odstupem minimálně šest měsíců :)

Letos je to ale s velkými hrami s cenovkou 1400+ složitější, máme tady Zombicide: Černý mor, Scythe, DOOM, Kmotr: Impérium Corleonů, This War of Mine, Catan Big Box, 18CZ: Počátek železnice v Českých zemích a například dotisk Robinson Crusoe: Dobrodružství na Prokletém ostrově. Všechno jsou to pěkné hry a já už si jednu pořídil. Výběr té druhé bude ale náročnější, protože jsou to všechno AAA pecky. Čeští distributoři mají z čeho vybírat a taky že vybírají, každá dnešní hra je při vydání na internetu řádně okomentovaná a ohodnocena na BGG. Díky tomu se na český trh dostávají většinou pouze ty dobře prověřené. Uvidíme jak dopadne například připravovaný Fallout, který těží z licence legendárního RPG.

Tady se mi nabízí přirovnání ke kterému směřuju, kolik utratit za deskovku a proč? Zmiňovaný Fallout bude mít asi podobnou cenovku jako Fallout 4 na PS4 v době vydání. I když věřím, že Fallout 4 je dobrá hra, osobně si novinky na konzoli nekupuju, na rozdíl od deskovky. Mám k tomu vlastní důvod, který by někomu mohl přijít zcestný, ale já se ho držím. Desková hra bude za 10 let fungovat stejně jako dnes, a i když mají konzole většinou zpětnou kompatibilitu, nevěřím, že si PS4 verzi Fallouta 4 v roce 2027 zahraju. Není to žádný objev, tohle jsou moje osobní preference, vím že u nás funguje například v JRC systém bazarových her, kde je možné konzolovou hru po dohrání prodat.

Zajímalo by mě, jaký limit mají například rodiče, když kupují deskovku ratolestem. Je jasné, že finanční hranice, kterou jsou schopni akceptovat, se odvíjí od životní situace. Nicméně, když jsem letos procházel obchody s deskovkama, viděl jsem, že zboží se v policích točí, takže se letos bude asi spousta lidí radovat z nějaké hry pod stromečkem.

Možná se k tomuto tématu vrátím příští rok, uvidíme, kam se zase český trh posune, v tuto chvíli už je nabídka opravdu pestrá.

Díky

Petr

Komentovat a odebírat nás můžete na našem facebooku