ilustrátor měsíce - ADRIAN SMITH

10.01.2019

Prvním ilustrátorem deskových her, kterého jsme si pro vás připravili v novém roce 2019, je autor kreseb snad nejznámější karetní hry na světě - Magic: The Gathering. A komu MtG nic neříká, bude snad znát válečné pecky Blood Rage či Rising Sun. Ve všem má prsty ilustrátor s originálním anglickým jménem - Adrian Smith, "kreslíř na volné noze, který nestudoval žádnou uměleckou školu".  

Adrian je britský ilustrátor a kreslíř narozený v roce 1969 (49 let) v hrabství Sussex na jihu Anglie.  Svou kariéru odstartoval v osmdesátých letech ve společnosti Games Workshop, kde spolu s dalším britským ilustrátorem, Ian Millerem, vytvořili podmanivý temný svět v jeho začátcích - Warhammer 40K. Druhý, neméně známý svět, pomáhal vyobrazit v karetní hře Magic: The Gathering společnosti Wizards of the Coast. Obě dvě universa zapsali Adriana do podvědomí tisícům fanoušků. 

Z jiných, neméně známých titulů, bych vyjmenoval Space Hulk, AT-43, Chronopia a Conan. Kromě deskových a karetních her si vyzkoušel i digitální médium a to rovnou jako herní vývojář. Pracoval například pro EA Mythic, THQ nebo Ubisoft. U poslední zmíněné společnosti přiložil ruku k dílu k již kultovní sérii Heroes of Might and Magic V.

Když úplně pomineme hry všeho druhu, Adrianova díla najdeme i v knihách, novelách, časopisech a komiksech. Vydal několik vlastních publikací včetně souboru ilustrací Imago, fantasy novelu Broz, a v neposlední řadě děsivý komiks Chronicles of Hate (ještě zmíním dále). 

"V době kariéry na volné noze jsem pracoval jak na velkých, tak i menších projektech. Během několika let jsem si vyzkoušel i práci na počítačových hrách a hrách na konzole. Za tu dobu jsem si vybudoval jméno v téhle branži, a díky tomu mě sami vyhledávají malé i velké společnosti, abych pro ně navrhl koncepty nebo covery. Spolu s prací na plný úvazek jsem si našel čas i pro mé vlastní projekty, jako grafickou novelu "Broz", velmi populární série (vyšly již tři díly) v Evropě, které napsal Pat Mills, velmi známý komiksový autor." - Adrian Smith (z knihy The Art of Might and Magic)

V roce 2017 si Adriana najal obří moloch deskových her, společnost CMON, a to jako hlavního designéra. Díky této příležitosti dostal na starost úspěšné projekty moderních deskovek jako Blood Rage, Zombicide, The Others, Rising Sun nebo Cthulhu. Adrian se k nové pracovní pozici vyjádřil takto:

 "Důvěra v mé vize na projektech, na kterých pracuji, je pro CMON klíčová a usnadnila rozhodnutí mě zapojit do týmu. Spolupracoval jsem s nimi několik let už jako ilustrátor na volné noze. Během této doby jsme si vybudovali vztah, kde jsem měl v kreativitě na projektech úplnou svobodu. Stejnou svobodu budu mít i na společných současných a budoucích projektech."

Jeho nejnovější dílo, komiksová fantasy novela Chronicles of Hate, která se dočkala několika dílů, je opravdu temná, místy až děsivá. Získala si spoustu fanoušků po celém světě, a proto není divu, že se dočká i deskoherní podoby. Měla by vyjít letos a pod hlavičkou, hádejte koho?! Překvapivě vydavatele CMON! :) 

A teď už pojďme na slibovaný rozhovor se samotným Adrianem.


ROZHOVOR

Yarek: Stalo se v loňském roce něco zajímavého?

Adrian: Řekl bych, že většina dnů byla zajímavá. Záleží, jestli vám přijde zajímavé sezení u kreslící tabule dnem i nocí :) Většinou pracuji na dvou až třech projektech současně, takže se opravdu nikdy nenudím.


Můžete říct našim čtenářům, jak dlouho děláte design a ilustrace pro deskové hry a jaká byla vaše první, na které jste pracoval?

První deskovka, na které jsem dělal, byla ze série HeroQuest, a to už je hóóóódně dávno (pozn. HeroQuest byl uveden na trh v roce 1989).


Na kontě máte spousty titulů, a musím se zeptat aspoň na dva z nich. Jeden je Space Hulk, který získal v roce 2009 ocenění Golden Geek Best Board Game Artwork/Presentation. Jak se na Space Hulk díváte z dnešního pohledu? Změnil byste ho?

Cože, nevěděl jsem, že to získalo nějaké ocenění, díky za informaci, haha! Změnil? Asi ano, jelikož já nejsem nikdy spokojený. Spíš bych to udělal celé nově, než jen změnil či upravil.


Druhý titul, který musím zmínit je legendární Magic the Gathering. V průběhu let lze vidět rozdílnou techniku kresby. Je to ukázka vašeho vývoje stylu nebo je to záměrně?

Na Magic jsem pracoval několikrát v různých obdobích. Poprvé to bylo tak před 20 lety, a naposledy před 10 lety. Můj "styl" se v průběhu času změnil, ale nebylo to záměrně, nýbrž přirozeně. Konkrétně v tomhle případě byly rozdílné styly způsobeny digitální technikou.


V roce 2017 jste začal pracovat pro vydavatele CMON Limited jako hlavní designer. Jak se změnilo vaše pracovní prostředí a na co vás nalákali ? :)

Mám štěstí, že s pár lidmi z CMON jsme přátelé, což určitě pomohlo. Po úspěšné deskovce The Others jsem se dostal do nasazení a začal jsem dělat na dalších a dalších titulech. A jelikož pracuju stále z domova, prostředí se moc nezměnilo :)


Kromě práce na deskových hrách jste vydal komiksovou sérii "Chronicle of Hate" (2014 volume 1, 2016 volume 2), o které někteří říkají, že je nejtemnější, kterou kdy četli. Měla série z vašeho pohledu úspěch? Chystáte se na Volume 3?

První a druhá kniha je vyprodaná v anglickém i francouzském jazyce, nedávno šly obě k dotisku. Jsem za to strašně rád. Už jen je vidět v tiskárnách je pro mě osobní úspěch. Na projektu Hate pracuju jen v nočních hodinách ve svém volném čase, a to je důvod, proč je celé dílo tak "osobité". Třetí kniha je pomalu na cestě, a čtvrtý díl zatím bují jen v mé hlavě :)


CMON dokonce chystá hru HATE, podle vašich románů. Můžete nám prozradit jak k tomu celé došlo?

S takovým nápadem jsem přišel samozřejmě já. Jim se to líbilo, a konkrétně David Preti se do toho pustil a úspěšně dokončil. Když máte na své straně člověka, jako je David, nic vás nezastaví.


Teď už zbývá jen pár drobných otázek. Která desková hra je, podle vás, graficky nejhezčí? Může to být i hra, na které jste sám pracoval :)

Budu muset vybrat něco ze svého portfolia, jelikož nemám moc přehled v jiných deskovkách. Jsem moc zaneprázdněný, abych byl schopen se podívat i do reálného světa. Takže designově je nejoblíbenější Rising Sun.


Hrajete občas společenské hry, třeba s přáteli, nebo je to pro vás čistě pracovní záležitost?

Miluju hry s figurkami, bohužel už nemám příležitost si je zahrát nebo aspoň namalovat nějaké figurkové příšerky. Vrátil bych se do dob, kdy jsem na to čas míval.


Máte obrovskou základnu fanoušků na facebooku, téměř 100.000. Čím si to vysvětlujete?

Na facebooku je spousty zvláštních individuí. Dokázal jsem je sehnat všechny :)


Poslední otázka na závěr: Co pro vás znamená Warhammer 40,000 a kolik jste mu celkově věnoval svého času?

Hmmmm... začal jsem kariéru v Gamesworkshop, byla to zábava a hodně mi to dalo. Potkal jsem lidi jako Paul Bonner, Kev Walker, a to mě ze začátku hodně vyzvedlo a nakoplo. Nejdříve jsem dělal na volné noze, než jsem získal první větší práci, která trvala přes 10 měsíců. Poté jsem odešel a následně se na několik let zase vrátil, ale to už bylo zhruba před 20 lety. Nakonec jsem definitivně odešel z GW a věnoval se jen projektům jako freelancer.

Děkuji za rozhovor a přeju hodně pracovních i životních úspěchů.

Není zač a děkuji za trpělivost.


Ještě před tím, než se podíváte na pár posledních ilustrací, bych rád upozornil na nový rozcestník Ilustrátoři, který najdete v menu. Zde budou pohromadě všechny odkazy na články s ilustrátory, které na Deskologu vyšly a vyjdou. A když se tak koukám, vidím jenom samé muže. Skoro to může vypadat, že v deskoherní branži ženy - ilustrátorky neexistují. Velmi rád dokážu v příštím díle opak .)

článek připravil Yarek, the párek 


galerie


Odebírat a komentovat nás můžete na našem facebooku